ایرانجهان

تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیروی قدس، دولت بشار اسد، حوثی‌ها و حزب‌الله

آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه نیروی قدس، دولت بشار اسد، حوثی‌ها و حزب‌الله وضع کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا،(OFAC) روز سه‌شنبه هفت فروردین، تحریم‌های تازه‌ای را علیه نیروی قدس سپاه پاسداران و دو گروه نیابتی وابسته به آن، شبه‌نظامیان حوثی یمن و حزب‌الله لبنان، و نیز ۱۱ فرد و نهاد حامی بشار اسد وضع کرد.

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا شش نهاد، یک فرد و صرافی و دو نفتکش به‌دلیل تسهیل حمل و نقل کالا و تراکنش‌های مالی برای نیروی قدس سپاه پاسداران، حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان تحریم شدند.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت‌ها و نفتکش‌ها در لیبریا، هند، ویتنام، لبنان و کویت مستقر یا ثبت شده‌اند و ششمین دور تحریم‌هایی هستند که شبکه سعید الجمال، سرمایه‌دار حوثی مستقر در ایران و تسهیل‌کننده مالی شبه‌نظامیان شیعه یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که این تحریم‌ها گام دیگری در یک کارزار هماهنگ برای برهم زدن امور مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های نیابتی تروریستی وابسته به آن است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت:« ایالات متحده به تلاش‌های خود برای مختل کردن شبکه مالی نیروی قدس سپاه و گروه‌هایی مانند حوثی‌ها ادامه خواهد داد.»

او افزود:‌«از جامعه کشتی‌رانی بین‌المللی می‌خواهیم با انجام اقدامات بیشتر مانع از سوء استفاده نیروی قدس سپاه پاسداران، حوثی‌ها و حزب‌الله از بازارهای جهانی انرژی شود.»

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، نیز گفت: «خزانه‌داری در تعهد خود به استفاده از ابزارهایمان علیه کسانی که به دنبال تأمین مالی فعالیت‌های غیرقانونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های نیابتی بی‌ثبات‌کننده وابسته به آن هستند، مصمم است.»

او افزود:«ایالات متحده به اقدامات خود برای ایجاد اختلال در سوء استفاده از بازارهای بین‌المللی انرژی برای تسهیل فعالیت‌های تروریستی ادامه خواهد داد.»

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته شده است که شبکه سعید الجمال و شریک تجاری او عبدی نصیرعلی محمود از زنجیره‌ای از شرکت‌ها و کشتی‌ها برای تسهیل حمل و نقل کالاهای ایرانی از طریق اسناد جعلی حمل و نقل و سایر روش‌های فریبکارانه استفاده می‌کند.

براساس این بیانیه دو شرکت هساله مستقر در لیبریا و KNH مستقر در هند در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

دو نفتکش DAWN II با پرچم پاناما و ABYSS با پرچم پالائو نیز تحریم شده‌اند. این کشتی متعلق به شرکتی ویتنامی است که مدیریت آن را شرکتی در هند انجام می‌دهد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از توفیق محمد سعید علا به عنوان یک صراف سوری مستقر در لبنان یاد شده که خدمات مالی و نقل و انتقال ارزهای دیجیتال را برای نیروی قدس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن انجام داده است.

تحریم ۱۱ فرد و نهاد حامی بشار اسد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) روز دوشنبه همچنین ۱۱ فرد و نهاد حامی رژیم بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه را به دلیل تسهیل نقل و انتقالات مالی غیرقانونی، تولید و قاچاق مواد مخدر تحریم کرد.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، سوریه به تولیدکننده و صادرکننده پیشرو کاپتاگون تبدیل شده است. کاپتاگون، یک ماده مخدر بسیار اعتیادآور از نوع آمفتامین است که به‌طور غیرقانونی در سراسر خاورمیانه و اروپا قاچاق می‌شود.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «رژیم اسد به استفاده از طرح‌های مختلف برای فرار از تحریم‌ها و ادامه کارزار سرکوب طولانی‌مدت علیه شهروندان خود، از جمله قاچاق مواد مخدر غیرقانونی، بهره‌برداری از مبادلات ارزی، و استفاده از تجارت‌های به ظاهر مشروع ادامه می‌دهد.»

درآمد حاصل از تجارت غیرقانونی کاپتاگون به منبع اصلی درآمد برای رژیم اسد، نیروهای مسلح سوریه و نیروهای شبه نظامی سوری تبدیل شده است. رژیم اسد همچنین با کمک نهادهای خارجی سود قابل توجهی از استخراج معادن به دست می‌آورد. به‌علاوه، رژیم سوریه همچنان برای دور زدن تحریم‌ها و انجام نقل و انتقالات مالی و مبادله ارز از طرف خود به شرکت‌های خدمات پولی سوریه متکی است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، طاهر الکیالی، شهروند سوری، مالک و اداره کننده شرکتنپتونوس مستقر در سوریه است، که در قاچاق کاپتاگون و حشیش دست دارد.

او تحت عنوان شرکت نپتونوس کشتی باری نوکا را خرید که حامل بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کاپتاگون و حشیش بود که در سال ۲۰۱۸ توسط مقام‌های یونانی در مسیر بندر لاذقیه سوریه به شرق لیبی توقیف شد. الکیالی همچنین به قاچاقچیان کاپتاگون برای توزیع مواد مخدر در اروپا از طریق یونان و ایتالیا کمک کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین یک شهروند سوری دیگر به نام محمود عبدالله ال دی جی، شرکت صرافی مایا مستقر در سوریه، الکسی ماکاروف، معاون یک بانک تحریم‌شده روسی، محمد علی المناله از مدیران بانک مرکزی سوریه، و یک شرکت فعال در صنعت معدن را که سالانه میلیون‌ها دلار درآمد برای دولت اسد فراهم می‌آورد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا