آذربایجانایرانسیاست

بهنام شیخی به مرخصی اعزام شد

بهنام شیخی، فعال مدنی تورک محبوس در زندان اوین امروز سه‌شنبه ۲۵ شهریور به یک مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.

«بهنام شیخی» به همراه «علیرضا فرشی» و «حمید منافی نادارلی» دیگر فعالین مدنی آذربایجانی روز ۳۱ تیر ۱۳۹۹ در شهر تهران بازداشت و برای تحمل ۲ سال حبس به زندان اوین منتقل شدند.

آقای شیخی با تودیع قرار کفالت (فیش حقوقی) و با موافقت واحد اجرای احکام شهرستان بهارستان (تهران) به مدت یک هفتهبه مرخصی اعزام شده است.

بهنام شیخی، فعال مدنی آزربایجانی، طی تماس تلفنی که با خانواده خود داشته از تب و لرز شدید وعلایم مشکوک به کرونا خبر داده و گفته بود که روز یکشنبه ۱۹ مرداد جهت انجام تست به بهداری مراجعه نموده ولی به‌دلیل کمبود امکانات از وی تست گرفته نشده و بهداری زندان تنها چند داروی مسکن به او داده است.

بر اساس اظهاراتی که علیرضا فرشی و بهنام شیخی پس از تماس با خانواده خود ابراز داشته‌اند، این فعالین در زمان بازداشت بعلت عدم ارائه حکم قانونی مامورین و در پی آن مقاومت آقایان فرشی و شیخی مورد ضرب و شتم شدید همراه قرار گرفته بودند.

گزارش های متعددی نشان می دهد که این رویه در اکثر پرونده های امنیتی جاریست که مامورین از ارائه حکم جلب در هنگام بازداشت فعالین سیاسی و عقیدتی خودداری می کنند و مقاومت بازداشتی ها در برابر این عمل غیرقانونی برخورد فیزیکی را در پی دارد.

پیش‌تر شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران با صدور حکمی آقایان «اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافی نادارلی»؛ چهار فعال تورک را به اتهام شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم کرده بود.

روز دوشنبه ۲۰ مرداد، در پی بروز علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین، آقای شیخی به همراه آقایان فرشی و منافی و ۲۷ تن از زندانیان سیاسی دیگر در این بند با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند.

پس از آن حمید منافی نظرلو به سالن ۸ بند (اندرزگاه) ۸؛ بهنام شیخی سامانلو به بند ۴ و علیرضا فرشی دیزج‌یکان نیز به سالن ۹ بند ۸ منتقل شده‌اند.

روز دوشنبه ۲۰ مرداد کادر سازمان صدا و سیما در بند ۴ زندان اوین حاضر شده و زندانیانی که پیش‌تر از طریق حفاظت زندان و رئیس اندرزگاه طی جلسه ای توجیه شده بودند، در مقابل دوربین قرار گرفته و به سوالات گزارشگران پاسخ های از پیش دیکته شده دادند.

روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد نیز تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین با نوشتن نامه‌ای اعتراضی جهت تنویر افکار عمومی به پخش گزارش در بخش خبری ۲۰:۳۰ که از شبکه ۲ تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد واکنش نشان دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا