ایرانمحیط زیست

انباشت بحران‌ها؛ رییس سازمان محیط زیست: موضوعات محیط زیستی را امنیتی و سیاسی نکنیم

رییس سازمان محیط زیست ایران با اشاره به اینکه هوای سالم جزو «حقوق شهروندی» است، گفت: «مسائل سیاست‌های خارجی اثرات خود را در هوای پاک نشان می‌دهد.»

عیسی کلانتری با بیان اینکه «شهر تهران تاکنون حدود یک سوم روزهای سال هوا آلوده بوده است»، افزود: «هوای تهران در ۱۰۷ روز از سال جاری آلوده بوده است.»

آقای کلانتری همچنین مدعی شده که «دولت مصمم به احیای دریاچه اورمیه شد و تا پایان امسال نیز عملیات سخت‌افزاری دریاچه به اتمام می‌رسد و دریاچه احیا خواهد شد.»

ادعای رییس سازمان محیط زیست ایران در باره عزم دولت برای احیای دریاچه اورمیه در حالی صورت می‌گیرد که سهم دریاچه اورمیه برای احیا در بودجه ۱۴۰۰ ایران ۱۰۰ برابر کمتر از سهم فرهنگستان زبان فارسی تعیین شده است.

همچنین بخوانید: سهم دریاچه اورمیه از بودجه سال آینده، ۱۰۰ برابر کمتر از سهم فرهنگستان زبان فارسی

بر این اساس، سهم دریاچه اورمیه از بودجه سال آینده «تنها ۴۹۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده و سهم فرهنگستان زبان فارسی ۴۶ میلیارد تومان تعیین شده است.»

از سوی دیگر گزارش‌های امروز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۹ از وضعیت دریاچه اورمیه حاکی از آن است که «تراز، وسعت و حجم دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته روند کاهشی دارد.»

همچنین اخیرا نیز یکی از سدهای جنوب استان آذربایجان شرقی یعنی کانی‌سیب پیرانشهر که نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارد توسط روحانی و از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

عیسی کلانتری در ادامه گفت: «مسئولان گاهی می‌گویند که تحریم‌ها نقشی روی هوا ندارد اما به‌هر حال تحریم‌ها  سبب شد که نتوانیم خودروهای فرسوده را جایگزین کنیم. درحال حاضر دو سوم از علت آلودگی هوا به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایعی برمی‌گردد که از مازوت استفاده می‌کنند.»

به گفته کلانتری بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه هوای پاک به موضوعات ارزی ارتباط دارد و مسائل سیاست‌های خارجی اثرات خود را در هوای پاک نشان می‌دهد.

معاون رییس جمهور ایران ادامه داد: «درحال‌حاضر ۴۰۰ هزار کامیون باید از رده خارج شوند که متاسفانه به شهرها سرازیر شده‌اند. از ۶۵۰۰ اتوبوس تهران حدود ۴۰۰۰ اتوبوس اسقاطی هستند و عمر آن‌ها بالای ۳۰ سال است. تازمانی که برای هوای پاک سرمایه‌گذاری نشود، هوای ناپاک خواهیم داشت.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما هنوز فکر می‌کنیم که باید از تمام منابع خود استفاده کنیم، گفت: «ما حدود ۹۰ میلیون مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم که اگر مصرف بی‌رویه ادامه داشته باشد تا ۱۰ سال دیگر ریشه محیط زیست را خواهد کند.»

به گفته او «ما باید ۴۰ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده کنیم درحالی‌که این رقم درحال‌حاضر ۱۰۰ درصد است. آب نفوذی به سفره‌های آب زیرزمینی ما سالانه ۲۵ میلیارد متر مکعب است این درحالیست که ما بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب از آن بهره‌برداری می‌کنیم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا