آذربایجان

اوضاع در لاچین چگونه است؟

طبق بیانیه ۱۰ نوامبر که بین روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان امضا شد، لاچین، آخرین منطقه اشغالی اطراف قره باغ کوهستانی باید شب اول دسامبر به کنترل آذربایجان برگردد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، یک روز پس از اعلام توافق، اشغالگران ارمنی که به طور غیرقانونی در لاچین مستقر شده‌اند، شروع به ترک مناطق مسکونی منطقه کردند.

سالها پیش معلوم بود که ارمنستان با نقض کنوانسیون ژنو و ارتکاب جنایات جنگی، در لاچین اشغالی شهرک سازی گسترده انجام داد. ارمنی ها از ارمنستان و همچنین از خاورمیانه و بسیاری از کشورهای خارجی به اینجا منتقل شده بودند. در نتیجه، هزاران ارمنی دهه هاست که به طور غیرقانونی در لاچین زندگی می کنند و اقدامات غیر قانونی آنها تا آنجا پیش رفته است که نام روستاهایی را که قبل از اشغال هرگز در آنها ارامنه ساکن نبودند، با توپونیم‌های ارمنی تغییر نام دادند. آنها به عنوان “سرزمین های باستانی ارمنستان” معرفی شدند.

اکنون زمان ترک آنها از این سرزمینها است. در حقیقت، ارتش آذربایجان چند روز قبل از پایان جنگ از جنوب پیشروی کرد و به چند کیلومتری شهر لاچین رسید. در نتیجه اشغالگران غیرنظامی ترسیده و به سرعت شهر لاچین و روستاهای منطقه را ترک کرده و به ارمنستان رفتند. در ۱۰ نوامبر، جاده لاچین به خانكندی تحت كنترل نیروهای حافظ صلح روس درآمد و یك کریدور ۵ كیلومتری برای تردد ارامنه ایجاد شد. با عبور این راهرو از شهر لاچین، احتمالاً این شهر تا زمان تعیین مسیر جدید به طور موقت در کنترل نیروهای صلح باقی بماند. در نتیجه، “رژیم خود خوانده قره‌باغ” کسانی را که از لاچین که آنها “بِردزُر” می‌نامند، به ارمنستان رفته‌اند، فرا خواند که بازگردند.

با این حال، آرمن مُوسیسیان، یکی از ساكنین غیرقانونی ارمنی در لاچین، به كاوكازسكی اوزل گفت كه بیش از ۲۰۰۰ نفر قبل از جنگ در اینجا زندگی می كردند. اکنون تنها حدود ۲۰۰ نفر باقی مانده است که همه آنها مرد هستند. مُوسیسیان در حال حاضر به همراه خانواده در ایروان است و نمی خواهد به لاچین برگردد. “به ما گفتند كه می توانیم برگردیم. اما من اعتقاد ندارم که ما می توانیم در امنیت زندگی کنیم. خیلی ها اینطور فکر می کنند. زندگی در ترس درست نیست.” وی افزود كه اگر پسرش كه در جنگ زخمی شده بهبود یابد و شغلی پیدا كند، در ایروان می ماند.

نلی تاتوسیان، کارمند “اداره” به اصطلاح “منطقه کاشاتاق” که توسط اشغالگران در محدوده‌های منطقه لاچین، قبادلی و زنگیلان ایجاد شده بود، در فیس بوک نوشت که طبق گفته‌ها، شهر لاچین به همراه سایر روستاهای منطقه تحت کنترل آذربایجان قرار می‌گیرد. “طبق سندی که نیکول آشغال امضا کرده است، لاچین باید به عنوان یک راهرو باقی بماند.” اگر آن را هم بدهند! مردم قره باغ کوهستانی (منظورش ارامنه است، ویراستار) به جاده ای به عرض ۸ متر امیدوار خواهند شد.”

گفتنی است که منطقه لاچین در ماه مه ۱۹۹۲ توسط نیروهای مسلح ارمنستان اشغال شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا