آذربایجانایران

دویغو محروم از شناسنامه؛ سریال تکراری مخالفت با انتخاب اسامی تورکی برای کودکان

والدین «دویغو» نوزاد آذربایجانی اهل شهرستان گرمی استان اردبیل، از مخالفت اداره ثبت و احوال با صدور شناسنامه برای فرزندشان خبر داده اند.

عادل دلیر، پدر دویغو در صفحه اینستاگرامی شخص خویس با اشاره به انتخاب نام«دویغو» برای فرزند خود، از مخالفت اداره ثبت احوال شهرستان گرمی با نام انتخابی خانواده خبر داده است.

آقای دلیر در صفحه اینستاگرامی اش عنوان کرده است:«بیر هفته دی دویغو آدینا شناسنامه آلماق اوچون ثبت احوال ایداره سین‌دن دوغرو دوزگون جاواب آلا بیلمه میشم #دویغو قیزیما شناسنامه آلماق اوچون خدماتی و درمانی هزینه لرینه باخمایاراق بوتون اینسانی و طبیعی حاق‌لاریم‌دان واز کئچمیجم/#منیم_آدیم_دویغو .»

مخالفت اداره‌ ثبت احوال در شهرهای مختلف با اسامی تورکی امری سابقه دار و بخشی از سیاست نژادپرستانه حاکمیت در قبال آذربایجانی‌هاست. در این راستا در سالهای گذشته کمپینی با عنوان “آییل” موجب افشاگری خانواده‌ها در این خصوص و آشکار شدن ابعاد وسیع این سیاست شد.

عدم صدور شناسنامه، خانواده ها را بامشکلات عدیده‌ای از جمله اخذ خدمات درمانی مواجه کرده است. بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و قوانین جاری سازمان ثبت احوال، حق دادخواهی والدین در مواجه با چنین محدودیت و ممنوعیت‌هایی در محاکم عمومی دادگستری محفوط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا