ایرانجهان

آلمان: هدف ما «اجتناب از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» است؛ تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کنیم

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس خبری مشترک روز جمعه خود با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با اشاره به «پیش‌روی‌های ایران در برنامه‌ هسته‌ای» گفت که سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به صراحت اعلام کرد‌ه‌اند که «تحریم‌های هسته‌ای باقیمانده» را لغو نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد که این تصمیم از «پیامدهای مستقیم» و ادامه‌دار «نقض برجام» توسط ایران است که از سال ۲۰۱۹ تاکنون ادامه دارد.

آنالنا بربوک همچنین افزود که با این‌ حال، راه‌های دیپلماتیک را باز نگه‌می‌داریم، زیرا هدف ما «اجتناب از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت بریتانیا، فرانسه، و آلمان در نامه‌ای به او گفته‌اند تحریم‌های برجامی را در ١٨ اکتبر لغو نخواهند کرد.

به گفته بورل، وزیران خارجه این سه کشور اروپایی ضمن اشاره به عدم پایبندی ایران به برجام از سال ۲۰۱۹ و حل نشدن این مسئله از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام، اعلام کرده‌اند گام‌های مربوط به لغو تحریم‌های بیشتر در «روز انتقال برجام» در هجدهم اکتبر سال جاری را بر نخواهند داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزوده است بنا به درخواست این سه کشور اروپایی، نامه آنها را به دیگر طرف‌های برجام یعنی چین، ایران، و روسیه خواهد فرستاد و «به عنوان هماهنگ‌کننده، با تمام شرکت‌کنندگان در برجام درباره مسیر پیش‌رو مشورت خواهم کرد

جوزپ بورل در پایان تصریح کرده همچنان به تلاش برای احیای برجام و ازسرگیری اجرای کامل آن «به طور کامل» متعهد است.

سه عضو اروپایی برجام در حالی این نامه را به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال کرده‌اند که روز پنجشنبه به همراه ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی به ایران هشدار دادند اگر «همه مسائل عمده باقی‌مانده» را حل نکند، ممکن است قطعنامه‌ای دیگر در شورای حکام آژانس علیه آن صادر شود.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا