جهان

تجمع در ایروان ادامه دارد؛ رهبران تجمع بازداشت شده‌اند

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های ارمنستان، پلیس روز چهارنشبه ۲۱ آبان قبل از اعتراض حدود ۲۰ نفر را بازداشت کرد.

در رابطه با تسلیم شدن ارمنستان در درگیری قره باغ، اعتراضات در ایروان پایتخت ارمنستان ادامه دارد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های ارمنستان، پلیس روز چهارنشبه 21 آبان قبل از اعتراض حدود 20 نفر را بازداشت کرد.

در میان بازداشت شدگان ادوارد شارمازانف، نایب رئیس سابق پارلمان و نمایندگان احزاب مخالف وجود دارند.

همچنین، بر اساس گزارشات منتشر شده آرتور وانسیان، مدیر سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان و رئیس حزب مخالف وطن نیز بازداشت شده است.

گروه های مخالف با اعتراض به امضای بیانیه سه جانبه از سوی نیکول پاشینیان خواستار استعفای وی هستند.

در همین راستا آرپین هوانیسیان، نایب رئیس سابق پارلمان ارمنستان بیان کرد: “برکناری نیکول پاشینیان ما را امیدوار می کند که چیزی را تغییر خواهیم داد.”

آپرین اووانیسیان

آرپین هوانیسیان گفت: “امروز، ۱۱ نوامبر [۲۱ آبان] است و باید بر اساس توافق شرم آور کلبجر تا چهار روز بعد تسلیم شود. از دیروز خیلی ها از من می پرسند که چه کار کنم؟ من پاسخ می دهم، هنوز فرصتی وجود دارد. برای این امر، خواستار کناره‌گیری نیکول پاشینیان هستیم. فقط با کناره‌گیری نیکول می توان امیدوار بود که چیزی را تغییر دهیم. ۲ سال پیش ما نیکول را انتخاب کردیم. در حالی که ما باید میهن را انتخاب می کردیم. امروز دوباره یک روز بزرگ برای انتخاب بین نیکول و وطن است.”

از سوی دیگر، سِمیون باگداساروف، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای میانه، تحلیلگر سیاسی روسی ارمنی تبار، در تلگرام خود خواستار اعدام نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان و همپیمانانش شد.

سمیون باگداساروف

سِمیون باگداساروف گفت: “در مورد وقایع ایروان، مواردی وجود دارد که من بارها درباره آنها هشدار داده ام. پرسش ابدی – چه کاری باید انجام شود و چه کسی مقصر است – نیاز به پاسخ دارد. آیا آقای پاشینیان به دلایل قانونی به قدرت رسید؟”

خائن را پیدا کنید، او و کل “باند سوروس” را تصرف کنید و آنها را به دادگاه نظامی بیاورید. او  رابه عنوان یک خیانتکار محاکمه کنید. من بارها و بارها گفته ام كه ​​اولین قدم برای نجات ایجاد كمیته ملی موقت است كه تا انتخابات زودهنگام پارلمان كار کند. وی گفت: “مخالفان این ایده را پیش صاحبانشان در سلول بفرستید.”

باگداساروف افزود: “سوروس او را همین‌جوری به قدرت نیاورد… این کار برای این بود که عمداً به قدرت برسد تا قره باغ و زنگه‌زور را تسلیم کند و سیستم خطوط لوله حمل هیدروکربن را از آن سرزمین ها به ترکیه باز کند.”

آقای پاشینیان به مردم ارمنستان خیانت کرد. وی باید توسط دادگاه نظامی محاکمه شود. توقف موقت مجازات اعدام (در صورت وجود) باید لغو شود. لازم است پاشینیان و شرکایش حساب پس یدهند!”

سیران اوهانیان، وزیر دفاع سابق ارمنستان و یکی از جانیان نسل‌کشی خوجالی که در درگیری‌های قره‌باغ زخمی شده بود و به بهانه مداوا به آلمان گریخته است نیز گفت: “تصمیم برای توقف جنگ درست بود. اما دولت شکست خورد.”

اوهانیان تأكید كرد كه اوضاع نظامی – سیاسی پیرامون ارمنستان و قره باغ بسیار پیچیده است و متوقف كردن جنگ در آن زمان به پیشنهاد رهبری نیروهای مسلح تصمیم صحیحی بود.

وی با این حال افزود: “اما این ارتش نبود که در جنگ شکست خورد، این دولت بود که شکست خورد.”

وزیر دفاع پیشین ارمنستان افزود بیانیه سه جانبه در مورد قره باغ سندی ناخوشایند است اما مسئولیت آن به عهده رهبری فعلی ارمنستان است.

فراکسیون حاکم ارمنستان در پارلمان “گام من” نیز از مخالفانی که خواستار استعفای نیکول پاشینیان شده اند خواست تا به طور مشترک با استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ کوهستانی مخالفت کنند و اعلام کنند که ما جنگ را ادامه می‌دهیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا