جهانسیاست

بریتانیا: چین باید نقض حقوق‌بشر علیه اویغورها و هنگ‌کنگ را پایان دهد

وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که دولت چین هرجه سریع‌تر باید «نقض فاحش حقوق‌بشر» علیه اویغورها در شمال‌غرب و هنگ‌کنگ در جنوب شرق این کشور را پایان دهد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا با اعلام اینکه حقوق ترک‌های اویغور در چین نقض می‌شود گفت که این مسئله را در سازمان ملل مطرح کردیم.

وزیر خارجه بریتانیا در گفتگو با بی‌بی‌سی تصریح کرد که «آشکار است که نقض فاحش حقوق بشر در جریان است و به همین دلیل ما این موضوع را با ۲۷ شریک خود در سازمان ملل متحد در ژنو مطرح کردیم.»

آقای راب در این گفتگو از دولت چین خواست نقض فاحش حقوق بشر علیه اویغورها و همچنین هنگ‌کنگ را پایان دهد.

ایالات متحده آمریکا چن کوانگوو دبیر حزب کمونیست چین در ترکستان‌شرقی (سین‌کیانگ) و همچنین سه مقام ارشد دیگر این ایالت را در لیست سیاه قرار داده است.

دولت آمریکا چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این افراد در نقض جدی حقوق بشر اقلیتهای مسلمان اویغور از جمله بازداشتهای دسته‌جمعی و خودسرانه، اجبار بازداشتی‌ها به کار در اردوگاهها، کنترل اجباری زاد و ولد و عقیم‌سازی آنها متهم هستند.

چین در پاسخ به تحریم‌هایی که آمریکا بر علیه چند مقام چینی به خاطر دست داشتن در سرکوب اویغورها اعمال کرده بود، دو سناتور و دو نماینده دیگر را تحریم کرد.

سناتور مارکو روبیو، سناتور تد کروز، کریس اسمیت نماینده کنگره و نیز سام براونبک، نماینده آمریکا برای آزادی‌های مذهبی بین‌المللی مقاماتی هستند که به خاطر مخالفت و افشای سیاست‌های سرکوبگرانه پکن بر علیه ترکان اویغور در منطقه ترکستان شرقی (سین‌کیانگ)، از سوی چین تحریم شدند.

از سوی دیگر در روزهای اخیر اتحادیه اروپا از دولت چین درخواست کرد تا شرایط ورود بازرسان مستقل بین‌المللی به استان سین‌کیانگ، محل سکونت اویغورها را فراهم کند.

این درخواست اتحادیه اروپا پس از انتشار گزارشی درباره وضعیت اویغورها به پکن ارسال شد. در آخرین گزارش آدریان زنز، پژوهشگر آلمانی امور چین و ترکستان‌شرقی آمده است که این کشور برای کنترل جمعیت اویغورها، زنان این اقلیت را به اجبار عقیم کرده یا مجبور به استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری می‌کند.

ویرجینی باتو هنریکسون، سخنگوی بخش روابط خارجی و مسائل امنیتی اتحادیه اروپا می‌گوید در صورت اثبات ادعاهای آدریان زنز، باید گفت که چین به طرز فاجعه باری حقوق بشر را نقض کرده است.

نماینده دستگاه دیپلماتیک اتحادیه اروپا گفته چینی‌ها باید دست از این حرکت بردارند و مسئولان این رفتار نیز باید فورا «محاکمه» شوند.

خانم هنریکسون در سخنان روز سه شنبه خود در ساختمان کمیسیون تاکید کرد که اتحادیه اروپا از چین می‌خواهد برای ثبت شواهد واقعی و غیر وابسته اجازه ورود بازرسان مستقل و بین المللی در منطقه سکونت اویغورها فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا