خاورمیانه

بنی گنتس تهدید کرد در صورت متعهد نشدن دولت اسرائیل به طرح جنگ غزه، از کابینه کنار می‌رود

بنی گنتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، شنبه ۲۹ اردیبهشت اعلام کرد در صورتی که دولت اسرائیل تا ۱۹خرداد به طرح مورد توافق شش ماده‌ای برای جنگ غزه متعهد نشود، از دولت این کشور کناره‌گیری خواهد کرد.

این طرح شامل بازگرداندن گروگان‌ها، پایان حکومت حماس، خلع سلاح نوار غزه، تشکیل یک نهاد موقت غیرنظامی بین‌المللی برای اداره غزه با حضور آمریکا و کشورهای اروپایی و عربی، عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و الزامی کردن خدمت سربازی برای همه اسرائیلی‌ها، از جمله یهودیان ارتدکس است.

این وزیر کابینه جنگ اسرائیل خطاب به نخست‌وزیر این کشور افزود: «اگر می‌خواهید راه افراطیون را در پیش بگیرید و کشور را به قهقرا ببرید، ناچارم کابینه را ترک کنم.»

گنتس همچنین هشدار داد که «ملاحظات شخصی و سیاسی» در حال رخنه کردن به مهم‌ترین بخش امنیت اسرائیل است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که منتقدان نتانیاهو او را متهم می‌کنند که برای پرهیز از برگزاری انتخابات، به دنبال طولانی‌تر کردن جنگ غزه است. نتانیاهو این انتقادها را رد کرده است.

نتانیاهو در پاسخ به این اظهارات در بیانیه‌ای گفت گنتس به جای حماس، برای نخست‌وزیر اسرائیل ضرب‌الاجل صادر کرده است و شرایط مطرح شده از سوی گنتس را «حسن تعبیری» برای شکست اسرائیل خواند.

نتانیاهو در مواضع قبلی خود تاکید کرده است که اسرائیل کنترل امنیتی خود بر نوار غزه را بدون محدودیت زمانی ادامه خواهد داد و برای اداره این باریکه از فلسطینی‌هایی که به حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین مرتبط نیستند، استفاده خواهد کرد. با این حال نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده برنامه‌ریزی برای اداره غزه پس از جنگ، پیش از شکست حماس ممکن نیست.

گنتس که از چهره‌های سیاسی میانه‌رو اسرائیل و رقیب قدیمی نتانیاهو است، در روزهای آغازین جنگ با هدف تقویت اتحاد ملی به دولت ائتلافی و کابینه جنگ پیوست. در صورت خروج او از کابینه، نتانیاهو ناچار است به متحدان راست افراطی خود که خواستار تصرف دوباره نوار غزه و ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در آن هستند، بیشتر تکیه کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد گنتس در انتخابات آینده بالاترین شانس را برای نخست‌وزیر شدن دارد.

ضرب‌الاجل گنتس چند روز پس از آن مطرح شد که یووآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و دیگر عضو کابینه جنگ، نیز گفت اگر اسرائیل بخواهد دوباره نوار غزه را تصرف کند، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و از نتانیاهو خواست برای تشکیل یک دولت فلسطینی در غزه برنامه ارائه کند.

در همین حال، نتانیاهو از چند جهت تحت فشار قرار دارد. از یک سو افراطیون در اسرائیل خواستار عملیات زمینی در رفح در جنوب نوار غزه هستند و از سوی دیگر آمریکا و سایر متحدان اسرائیل بر مخالفت خود با حمله به این شهر که نیمی از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نوار غزه در آن پناه گرفته‌اند، تاکید می‌کنند.

از سوی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، برای بررسی تحولات جنگ غزه در آخر هفته جاری به اسرائیل و عربستان سعودی سفر می‌کند و یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت نیز با نتانیاهو دیدار خواهد کرد.

بسیاری از اسرائیلی‌ها که نگران وضعیت گروگان‌ها هستند و نتانیاهو را به اولویت دادن به منافع سیاسی خود متهم می‌کنند، خواستار یک توافق برای پایان جنگ هستند.

شنبه ۳۰ اردیبهشت، هزاران اسرائیلی مانند هفته‌های پیش در خیابان‌ها تظاهرات کردند و خواستار توافق آتش‌بس و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

حماس روز ۱۵ مهر در حمله به اسرائیل هزار و ۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفت. اسرائیل می‌گوید هنوز ۱۰۰ گروگان و جسد‌های ۳۰ نفر دیگر از آنها در غزه هستند.

از سوی دیگر، مقام‌های غزه می‌گویند در حمله‌های اسرائیل به این منطقه بیش از ۳۵ هزار فلسطینی کشته شده‌اند و حمله‌های اسرائیل این باریکه را با فاجعه انسانی و قحطی مواجه کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا