ایرانجهانسلامتی و زندگیسیاست

اسوشیتدپرس: روند آهسته واکسیناسیون در ایران، باعث خشم عمومی شده است

اسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در گزارشی نوشت، مردمان در ایران به دلیل محقق نشدن واکسیناسیون عمومی کرونا در کشورشان، خشمگین هستند.

اسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در گزارشی نوشت، مردمان در ایران در پی شیوع مجدد ویروس کرونا پس از مشاهده تصاویر واکسینه شدن کشورهای غربی در اینترنت یا تلویزیون، از اینکه در کشور خودشان چنین امری محقق نشده است، خشمگین هستند.

این گزارش می‌گوید، ایران، در واکسیناسیون مردم خود از کشورهایی مانند ایالات متحده بسیار عقب مانده است؛ زیرا تنها ۳ میلیون نفر از بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت آن هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. اما در حالی که برخی از کشورها برای دریافت واکسن با فقر یا چالش های دیگری روبرو هستند، در ایران کمبود واکسن یک مشکل خودساخته است.

اسوشیتدپرس می‌گوید، پس از آنکه آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، از پذیرش کمک های واکسن از کشورهای غربی خودداری کرد، جمهوری اسلامی تلاش کرده است که در داخل این کشور واکسن بسازد؛ هرچند که این روند در مقایسه با سایر کشورها بسیار عقب است.

در ایران شایع است که واکسن‌های بیو‌ان‌تک-فایزر و مدرنا که همراه با یخچال‌های مخصوص از اربیل عراق، قاچاق می‌شود، در پایتخت ایران در دسترس است.

این گزارش می‌افزاید، هر دو دز واکسن مدرنا و استرازنکا ۳۹۰ دلار، و هر دو دز واکسن بیو‌ان‌تک-فایزر یک هزار و ۳۵۰ دلار قیمت دارد. آنها که این پول‌ها را می‌پردازند، ناچارند اعتماد کنند که واکسن‌ها واقعی و منقضی‌ نشده هستند.

اسوشیتدپرس می‌گوید ایران با بیش از ۹۱ هزار مرگ (بر اساس آنچه اعلام شده) بیشترین تعداد مرگ و میر کرونایی در سراسر خاورمیانه را دارد.

به گزارش اسوشیتدپرس، اعتقاد بر این است که تعداد واقعی بسیار بیشتر است. در آوریل ۲۰۲۰، مجلس ایران هشدار داد که تعداد مبتلایان “۸ تا ۱۰ برابر” بیشتر از ارقام گزارش شده است.  مقامات می گویند شمار قربانیان احتمالاً سه برابر بیشتر است، زیرا ایران فقط افرادی را که در بیمارستان تحت درمان کروناویروس فوت می کنند، شمارش می کند.

خامنه ای در ماه ژانویه هرگونه ورود واکسن های آمریکایی یا انگلیسی به این کشور را ممنوع کرد.

پس از این تصمیم، ایران سعی در تولید واکسن های خود دارد. این تلاشها، با تکیه بر واکسنهای سنتی “ویروس مرده” و نه روش بیو‌ان‌تک-فایزر و مدرنا که برای هدف قرار دادن پروتئین تاج کروناویروس با استفاده از آران‌ای عمل می‌کند، هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

در حالی که دولت ادعا می کند آزمایشات محلی درصد کارآیی واکسن خود را ۸۵ درصد اعلام کرده، اما هیچ داده ای از آزمایشات خود منتشر نکرده اند.

ژاپن ۳ میلیون دور از واکسن‌های آسترازنکا تولید خود را اهدا کرده است. چین ۱۰ میلیون دوز از سینوفارم خود را به ایران فروخته است. ایران همچنین با روسیه قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک وی را بست، اما تاکنون مسکو تنها ۱ میلیون دوز داده است.

بر اساس آمارهای دولتی، تنها ۴ درصد از مردم ایران به طور کامل واکسینه شده اند.

کسانی که مجوز اقامت دارند در امارات متحده عربی واکسینه شده‌اند. عده‌ای هم به ارمنستان رفته اند تا رایگان واکسینه شوند. در تهران، دهان به دهان شایعه شده است که واکسن‌های بیو‌ان‌تک-فایزر و مدرنا به صورت قاچاق از اربیل عراق، با یخچال های مخصوص مورد نیاز آنها آورده شده و در پایتخت ایران به فروش می رسد.

اما برای کسانی که نمی توانند پول پرداخت کنند، هنوز واکسینه نشده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا