ایرانجهان

کایلی مور گیلبرت می‌گوید دوران زندان در ایران او را به مرز خودکشی سوق داد

یک دانشگاهی انگلیسی-استرالیایی که دو سال را در ایران زندانی بود، روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند گفت دوران زندان در ایران او را به مرز خودکشی سوق داد.

یک دانشگاهی انگلیسی-استرالیایی که دو سال را در ایران زندانی بود، روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند گفت که او به مدت ۷ ماه در سلول انفرادی تحت “شکنجه روانی” بود و این موضوع او را به مرز خودکشی سوق داد.

کایلی مور گیلبرت که در سال ۲۰۱۸ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی شیعه‌شناسی به ایران سفر کرد اما پاییز همان سال، حین بازگشت به استرالیا، در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

این پژوهشگر در ازای سه ایرانی که در تایلند به اتهام بمب‌گذاری زندانی شده بودند، اواخر سال گذشته میلادی آزاد شد.

مور گیلبرت برای اولین بار پس از آزادی‌اش گفت که وی را در یک سلول ۴ متری نگهداری کردند و تنها یک تلفن برای ارتباط با نگهبانان زندان وجود داشت.

مور گیلبرت به اسکای‌نیوز استرالیا گفت: “در چنین شرایطی کاملاً دیوانه می‌شوی. ضربه روحی که وارد می‌شود بسیار زیاد است به طوری که من در بدنم درد حس می‌کردم.”

مور گیلبرت، متخصص سیاست خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، گفت که سلامت روان وی پس از دو هفته رو به وخامت گذاشته بود.

او گفت: “با خود فکر کردم اگر دستم برسد خودم را می‌کشم.”

پس از نه ماه بازداشت، مور گیلبرت وقتی که شنید به ۱۰ سال زندان محکوم شده است، تلاش کرد با رشتهاعتصابات غذا با آن مخالفت کند.

با این حال، مور گیلبرت در جسورانه ترین مخالفت خود گفت که او یک بار قصد فرار داشته است. او گفت: “با رد شدن از میخ‌های بالای دیوار با جوراب‌های خود” توانست به سقف زندان برسد، اما از پریدن به آن سوی دیوار منصرف شد.

مور گیلبرت گفت که در صورت پریدن می‌توانست تا یک شهر نزدیک بدود. با این حال، او گفت که تصمیم گرفت ادامه ندهد زیرا در لباس زندان بود، به زبان محلی صحبت نمی کرد و از عواقب گرفتار شدن پس از فرار ترس داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا