ایران

حاجی‌زاده: هواپیما اوکراینی با موشک کروز اشتباه گرفته شد

فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران ایران: در بحث سقوط هواپیمای اوکراینی، در بخش هواپیمایی و دولتی هیچ قصوری نبوده و هر تقصیری هست متوجه ما نیروهای مسلح است.

امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران: تمام مسئولیت‌ این کار را (سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین) می‌پذیریم.

 

 

حاجی‌زاده، در کنفرانس خبری که به منظور «تشریح جزئیات حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی» برگزار شده بود، با اذعان این مطلب که در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که «موشکهای کروز» به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند، افزود: منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او {سامانه اوپراتور پدافند هوایی} با اختلال مواجه شده بود و او ده ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد که بزند و می‌توانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد.

 

وی در این نشست خبری اعلام کرد: ساعات اولیه روزچهارشنبه که در غرب کشور بودم و از این اتفاق با خبر شدم به مسئولین کشور اطلاع دادم. همان اول که گفتند یک هدف را زده ایم احتمال می دادم هواپیمای خودی را زده ایم. روز چهارشنبه ستاد کل نیروهای مسلح یک تیم بررسی حادثه تشکیل داده بود. ما اجازه نداشتیم چیزی به کسی بگوییم. باید بررسی ها صورت می گرفت. صبح جمعه به نتیجه رسیدند و ستاد کل اقدام کردند به رسانه ای کردند.

 

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران در ادامه می افزاید: هواپیمایی کشوری قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم دفاع می‌کردند که این حادثه حمله موشکی نیست؛ آنها بر اساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و اطلاعی از این قضیه نداشتند.

 

خاطرنشان می گردد هواپیمای مسافربری نوع بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمای اوکراین بامداد چهارشنبه 8 ژانویه پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی «امام خمینی» تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین مورد هدف موشک سامانه پدافند هوایی ایران قرار گرفت و سقوط کرد و تمام 176 سرنشین این هواپیما جان باختند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا