ایران

ناوگان روسیه و چین وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند

ناوگان روسیه و چین به دعوت تهران وارد خلیج عربی و آب‌های سرزمینی ایران شدند.

شناورهای نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران از ناوگان چین و روسیه که به منظور شرکت کننده در رزمایش «مرکب کمربند امنیت دریایی 2022» امروز پنجشنبه (30 دی) وارد آب‌های جنوبی این ایران شده‌اند، استقبال کردند.

به گزارش روابط عمومی ارتش ایران، ناوگروه کشور چین شامل ناوشکن «ارومچی» و شناور تدارکاتی «تای خو» و ناوگروه روسیه شامل رزم ناو «واریاگ»، ناوشکن «ادمیرال تریبوتس» و سوخترسان «بوریس» وارد آب‌های سرزمینی ایران شده‌اند.

این رزمایش قرار است در نزدیکی بندر چابهار و نزدیک به منطقه اقتصادی اجاره ای چین از ایران برگزار شود.

روزنامه انگلیسی‌زبان چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» نیز روز چهارشنبه با درج این خبر نوشت که برنامه‌ریزی برای این رزمایش دریایی مشترک در حالی انجام می‌شود «که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر همکاری سه کشور در مواجهه با فشارهای آمریکا وجود دارد.»

در روزهای اخیر تنش‌های غرب با روسیه بر سر مسئله پیوستن احتمالی اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، بالا گرفته و با افزایش حملات پهپادی شبه‌نظامیان شیعه در عراق به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی در این کشور، تنش بین ایالات متحده و ایران نیز در سطح بالایی قرار دارد.

بندر چابهار در کناره دریای عمان از نظر استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است.

اعلام خبر رزمایش تازه سه کشور در این منطقه همزمان است با آغاز سفر ابراهیم رئیسی،‌ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به مسکو.

ابراهیم رئیسی پیش از حرکت به سمت مسکو گفت که سفر وی ممکن است «نقطه عطفی» در روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ایران و روسیه باشد.

خبرگزاری رسمی ایرنا اوایل دی‌ماه گذشته به نقل از یک رسانه روسی خبر داده بود که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی 20 ساله‌ در سفر پیش‌ روی رئیس‌جمهوری ایران به این کشور آماده می‌شوند.

مقام‌های حکومت ایران سند راهبردی همکاری ایران و روسیه را مشابه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین دانسته‌اند که امضای آن با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران مواجه شده و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام برده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا