جهان

تغییرات اقلیمی: خسارات هنگفت فجایع آب و هوایی شدید در سال ۲۰۲۱

بر اساس یک گزارش تازه، رویدادهای آب و هوایی مرتبط با تغییرات اقلیمی، در سال ۲۰۲۱ به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خسارت زده است.

این مطالعه که توسط موسسه خیریه کریسشین اید انجام شد، ۱۰ رویداد شدید را شناسایی کرد که هر کدام بیش از ۱.۵ میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

بیشترین خسارات مالی، ناشی از طوفان آیدا بود که در ماه اوت آمریکا را درنوردید و همچنین جاری شدن سیل در اروپا در ماه ژوئیه.

در بسیاری از مناطق فقیرتر، سیل و طوفان باعث جابجایی گسترده مردم و درد و رنج شدید آنها شد.

همه حوادث جوی مربوط به تغییرات اقلیمی نمی‌شوند اما دانشمندان اکنون در کشف ارتباط بین این دو رویکرد جسورانه‌تری دارند.

دکتر فردریکو اوتو که یک محقق برجسته است، اوایل سال جاری توئیت کرد که احتمال این که هر موج گرمایی که اکنون در جهان اتفاق می‌افتد ناشی از تغییرات آب و هوایی باشد که انسان‌ها باعث آن شده‌اند، بیشتر است.

در رابطه با طوفان‌ها و تندبادها، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی نیز بر این رویدادها تأثیر می‌گذارد.

کمیته بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) در ماه اوت اولین بخش از شش گزارش ارزیابی خود را منتشر کرد.

نویسندگان این گزارش گفتند که در رابطه با طوفان‌های استوایی، «اطمینان بالایی» دارند که تأثیر انسان بر وضعیت اقلیمی بیشتر شده است.

در این مطالعه آمده است: «نسبت طوفان‌های شدید استوایی، میانگین اوج سرعت باد و طوفان استوایی، و اوج سرعت شدیدترین طوفان‌های استوایی در مقیاس جهانی با افزایش گرمایش زمین افزایش می‌یابد».

تنها چند هفته پس از انتشار این گزارش، طوفان آیدا آمریکا را درنوردید.

طبق گفته کریسشین اید، این مخرب‌ترین رویداد آب و هوایی سال از نظر مالی بود.

طوفان کندی باعث شد که هزاران نفر از ساکنان لوئیزیانا از خانه‌های خود تخلیه شوند.

این طوفان بارندگی شدیدی را در تعدادی از ایالت‌ها و شهرها به همراه داشت و نیویورک برای اولین بار هشدار اضطراری سیل ناگهانی صادر کرد.

حدود ۹۵ نفر جان باختند و خسارات اقتصادی آن ۶۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

دومین رویداد پرهزینه مالی، سیل گسترده در آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در ماه ژوئیه بود.

سرعت و شدت آب موانع دفاعی را هم در برگرفت و ۲۴۰ نفر جان خود را از دست دادند. خسارات گزارش شده بر اثر این رویداد حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

در این مطالعه اکثر این رویدادهای آب و هوایی شدید در کشورهای توسعه یافته ذکر شده است.

به این دلیل که امکان برآورد خسارات مالی ناشی از این حوادث به خاطر مطالبات از شرکت‌های بیمه بیشتر است و این موارد معمولاً در کشورهای ثروتمندتر در دسترس است، جایی که مردم می‌توانند خانه‌ها و مشاغل خود را بیمه کنند.

به گفته شرکت بیمه “ایون”، سال ۲۰۲۱ احتمالاً چهارمین بار در پنج سال گذشته است که فجایع طبیعی جهانی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته است.

این گزارش همچنین بسیاری از رویدادهای دیگر را مستند می‌کند که در آنها تشخیص تأثیر مالی دشوارتر است، اما تأثیر آن بر مردم قابل توجه است.

سیل در سودان جنوبی بیش از ۸۰۰ هزار نفر را آواره کرد و ۲۰۰ هزار نفر مجبور شدند برای فرار از طوفان تائوکتا که در ماه مه هند، سریلانکا و مالدیو را درنوردید، کوچ کنند.

دکتر کت کرامر، نویسنده گزارش کریسشن اید گفت: “این یک تأثیر انسانی عظیم است.”

بدیهی است که از دست دادن خانه، معیشت و همه چیز و نداشتن منابع لازم برای بازسازی بسیار دشوار است.

این گزارش بر نیاز به افزایش تلاش‌ها برای مهار انتشار دی اکسید کربن برای کاهش اثرات مربوط به آب و هوا در آینده تأکید می‌کند. در این گزارش همچنین بر لزوم کمک به کشورهای فقیرتری که زیان‌های اقتصادی زیادی متحمل می‌شوند، تاکید شده است.

در گفتگوهای جهانی آب و هوای کاپ ۲۶ در گلاسکو،موضوع کمک مالی برای ضرر و زیان ناشی از رویدادهای مرتبط با آب و هوا مطرح شد اما کشورهااختلافات عمده‌ای در این باره داشتند.

کشورهای در حال توسعه خواهان دریافت پول هستند در حالی کشورهای ثروتمندتر گفتند که ما به گفتگوهای بیشتری در مورد این مساله نیاز داریم.

ناشرات چودری، مشاور موسسه کریسشن اید در بنگلادش گفت: “اگرچه خوب بود که موضوع خسارت و ضرر و زیان تبدیل به یکی از موضوعات اصلی در اجلاس گلاسکو شد، اما اینکه به توافق بر سر تاسیس صندوقی برای کمک به افرادی که از تغییرات آب و هوایی دائم رنج می‌برند، منجر نشد، بسیار ناامیدکننده بود.”

“ایجاد چنین صندوقی باید یک اولویت جهانی در سال ۲۰۲۲ باشد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا