تحلیل و گزارشجهان

جنگ احتمالی اوکراین-روسیه از نگاه کارشناسان

کارشناسان «مرکز شورای آتلانتیک» در واشنگتن می گویند تجمیع نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین بدلیل انتخابات آتی در روسیه و کاهش محبوبیت حزب حاکم است.

کارشناسان «مرکز شورای آتلانتیک» در واشنگتن می گویند مسئله تجمیع نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین به دو دلیل است: اول انتخابات آتی دوما در روسیه و دوم کاهش محبوبیت حزب حاکم. جان هربست، سفیر سابق آمریکا در کیف، پایتخت اوکراین، رئیس مرکز اوراسیا شورای آتلانتیک، گفت که انتشار اطلاعات جعلی از سوی رسانه های روسی در مورد نقض آتش بس در اوکراین و استقرار نیروها در مرز نشانگر آماده شدن کرملین برای حمله است.

جان هربست می‌گوید: “هدف ممکن است کنترل کانال آب از ماریوپول یا رودخانه دنیپر در منطقه خرسون تا کریمه باشد”، یا اینکه روسیه می خواهد “نیروهای حافظ صلح” خود را در “جمهوری های خودخوانده” دونتسک و لوگانسک مستقر کند.

هربست همچنین معتقد است که هدف روسیه ممکن است ترساندن ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و آزمایش دولت جدید ایالات متحده باشد.

رئیس مرکز اوراسیا شورای آتلانتیک افزود: “اگر این مورد باشد، بایدن آزمایش خود را پس داده است. زیرا هفته گذشته، واشنگتن با تماس های تلفنی پی در پی کیف را بمباران کرد. رئیس جمهور خود تماس گرفت، جیک سالیوان دستیار امنیت ملی او تماس گرفت، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه او تماس گرفت، لوید آستین وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش تماس گرفتند.”

هربست می گوید که مارک میلی حتی برای اینکه مطمئن شود پیام واشینگتن را كرملین دریافت كرده است، شخصاً با مسكو تماس گرفت.

لازم به ذکر است که ترکیه نیز حمایت احتمالی از اوکراین را خواهد داد و انتظار می رود در سفر زلنسکی به آنکارا در ۱۰ آوریل در مورد این موضوع با اردوغان گفتگو کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا