ایرانجهان

جامعه اطلاعاتی آمریکا: بحران‌های ترکیبی، سال آینده در قدرت ماندن رژیم ایران را به چالش خواهد کشید

جامعه اطلاعاتی آمریکا که اعضای آن متشکل از چندین نهاد از جمله سیا و آژانس امنیت ملی است، «گزارش سالانه ارزیابی تهدیدها» را منتشر کرد.

این گزارش در بخش مربوط به ایران، می‌گوید که جمهوری اسلامی به تهدید منافع ایالات متحده ادامه خواهد داد و تلاش می‌کند نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه را از بین ببرد، نفوذ خود را تقویت کند، قدرت خود را در کشورهای همسایه تقویت کند و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی را به حداقل برساند.

در بخش «اهداف و فعالیت‌های منطقه‌ای و جهانی» ایران آمده است که حکومت ایران سعی خواهد کرد از دیپلماسی، برنامه هسته‌ای در حال گسترش خود، نیروهای متعارف نظامی، نیروهای نیابتی، و شرکای خود، و همچنین از خرید و فروش‌های نظامی، برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.

این گزارش می‌گوید که «رژیم ایران در حالی که جاه‌طلبی‌های دیرینه خود را برای رهبری منطقه دنبال می‌کند، خود را درگیر یک مبارزه وجودی با ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش می‌داند.»

ریشه اعتراضات فرهنگی بود، نه اقتصادی یا سیاسی

این گزارش در تحلیلی از اعتراضات سراسری ایران که تابستان ۱۴۰۱ آغاز شد می‌گوید این اعتراضات از گسترده‌ترین و طولانی‌ترین اعتراضات روی داده در ایران از زمان انقلاب ۱۳۵۷ بود. این گزارش می‌افزاید: «اعتراضات ناشی از یک موضوع فرهنگی – و نه اقتصادی یا سیاسی – بود، اما از آن زمان به بعد به نارضایتی‌های کلی از جمهوری اسلامی گسترش یافت و بخش وسیعی از جامعه را در بر گرفت.»

بر اساس این گزارش، مقامات جمهوری اسلامی نگران طولانی شدن اعتراضات هستند و تصور می‌کنند که مداخله خارجی باعث طولانی شدن ناآرامی‌ها می‌شود.

‌احتمال افزایش چالش‌های حکومت در سال آینده

این گزارش می‌گوید حتی اگر جمهوری اسلامی این دور از اعتراضات را از طریق خشونت و ارعاب مهار کرده باشد، بحران‌های ترکیبی در سال آینده احتمالاً مشروعیت و در قدرت ماندن «رژیم» را به چالش خواهد کشید.

بخشی از این گزارش به کاهش ارزش پول ایران و «نرخ تورم سالانه تقریباً ۵۰ درصدی» ایران در اواخر سال ۲۰۲۲ اشاره دارد و می‌گوید: جمهوری اسلامی احتمالاً با یک رکود اقتصادی مواجه است که ممکن است طبق برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا، ناآرامی‌ها را طولانی یا دوباره شعله‌ور کند و منجر به بی‌ثباتی بیشتر شود.

ادامه تهدیدات در منطقه، تلاش برای توسعه شبکه نفوذی در آمریکا

ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران به تهدید مستقیم از طریق حملات نیابتی، به ویژه در خاورمیانه و علیه افراد آمریکایی ادامه خواهد داد.»

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا اضافه کرده است که جمهوری اسلامی همچنین متعهد به توسعه شبکه‌های نیابتی در داخل ایالات متحده باقی می‌ماند، هدفی که بیش از یک دهه است آن را دنبال می‌کند.

نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران به دنبال انجام حملاتی علیه نیروها و افراد آمریکایی در عراق ، سوریه و شاید در سایر کشورها و مناطق خواهند بود.

بخشی از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا به وعده‌های جمهوری اسلامی برای انتقام کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ژانویه ۲۰۲۰ اشاره دارد و می‌گوید جمهوری اسلامی مقامات سابق و کنونی آمریکا را تهدید کرده و پیش از این نیز تلاش کرده بود عملیات مرگباری در ایالات متحده انجام دهد.

این گزارش می‌گوید که جمهوری اسلامی همچنان تهدیدی علیه اسرائيل و منبع بی‌ثباتی در سراسر منطقه باقی خواهد ماند.

سپاه کانون نظامی جمهوری اسلامی ایران باقی می‌ماند

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا رویکرد نظامی ایران را «ترکیبی» خوانده و گفته است که ایران به جنگ – با استفاده از قابلیت‌های متعارف و غیر متعارف، ادامه می‌دهد.

بخش دیگری از این گزارش می‌گوید:« جمهوری اسلامی برای آینده قابل پیش‌بینی تهدیدی برای منافع ایالات متحده در منطقه خواهد بود

این گزارش همچنین می‌گوید سپاه در مرکز قدرت نظامی ایران باقی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، ایران احتمالاً به دنبال دستیابی به سامانه‌های تسلیحات متعارف جدید، مانند هواپیماهای جنگنده پیشرفته، هواپیماهای آموزشی، هلیکوپترها، سامانه‌های دفاع هوایی، کشتی‌های گشت‌زنی و تانک‌‌ خواهد بود اما «محدودیت‌های بودجه‌‌ای و کسری‌های مالی» سرعت و دامنه دستیابی به این تجهیزات نظامی را کاهش می‌دهد.

این گزارش در مورد توانمندی‌های موشکی، پهپادی و نیروی دریایی ایران می‌گوید که این توانمندی‌ها همچنان برای آمریکا، و منابع تجاری و نظامی کشورهای شریک آمریکا در خاورمیانه تهدید خواهد بود.

بر اساس این ارزیابی اطلاعاتی، عملیات‌ جنگی غیرمتعارف ایران و شبکه شرکا و گروه‌های نیابتی شبه‌نظامی ایران، تهران را قادر می‌سازد تا برای پیشبرد منافع خود در منطقه و حفظ عمق استراتژیک تلاش کند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران می‌گوید که در حال حاضر شامل «بزرگترین موجودی موشک‌های بالستیک» در منطقه و همچنان تهدیدی برای کشورهای خاورمیانه است.

این گزارش می‌گوید که ایران بر بهبودی دقت، کشندگی و قابلیت اطمینان موشک‌های خود تاکید کرده است.

این گزارش می‌گوید در صورتی که ایران تصمیم به ساخت موشک‌های قاره پیما داشته باشد، کار آن بر روی ماهواره‌برها – از جمله سیمرغ – جدول زمانی ساخت موشک‌های قاره‌پیما را کوتاه می کند زیرا که ماهواره‌برها و موشک‌های قاره پیما از فناوری‌های مشابهی استفاده می‌کنند.

مسئله هسته‌ای

جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران در حال حاضر فعالیت‌های اصلی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که برای تولید یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش لازم است، انجام نمی‌دهد، اما از زمان ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای در نوامبر ۲۰۲۰، ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده و اعلام کرده است که دیگر محدود به هیچ محدودیتی در برجام نیست و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای را طوری انجام داده که این کشور را به تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز برای تکمیل بمب هسته‌‌ای – اگر تصمیم به ساخت آن بگیرد – نزدیک‌تر می‌کند.

این گزارش می‌گوید اگر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی کاهش نیابد، مقامات ایرانی احتمالا غنی‌‌سازی بیشتر اورانیوم تا ۹۰ درصد را بررسی خواهند کرد.

این گزارش می‌گوید ایران پیوسته از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود را پاسخی برگشت‌پذیر به خروج ایالات متحده از برجام عنوان کرده است.

این گزارش در مورد اقدامات ایران در زمینه تولید فلز اورانیوم می‌گوید که تحت برجام کار بر روی آن که یک قابلیت اصلی مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته‌ای است، ممنوع بوده است.

بر اساس این گزارش ایران به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد و همچنان از محدودیت‌های برجام در زمینه تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته فراتر رفته و به عملیات غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو ادامه می‌دهد که بر اساس برجام ممنوع بوده است.

بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی اقداماتی را برای اعمال فشار دیپلماتیک بر ایالات متحده و سایر امضاکنندگان برجام و تلاش برای ایجاد اهرم های مذاکره انجام داده است.

عملیات سایبری

این گزارش می‌گوید تخصص و تمایل رو به رشد جمهوری اسلامی ایران برای انجام عملیات سایبری تهاجمی، آن را به تهدیدی بزرگ برای امنیت شبکه‌ها و داده‌های ایالات متحده و متحدانش تبدیل می‌کند.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا