خاورمیانهسیاست

وزیر دفاع اسرائیل: ایران مهمات هدایت‌شونده پهپاد‌ به ونزوئلا ارسال می‌کند

اسرائیل ایران را متهم کرد که هواپیماهای بدون سرنشین مسلح به «موشک‌های هدایت‌شونده» پیشرفته به ونزوئلا می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه 22 فوریه، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در جریان «کنفرانس رؤسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا» اعلام کرد: «ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که ایران در حال تحویل موشک‌های دقیق هدایت‌شونده برای این پهپادها و سایر مدل‌های مشابه به ونزوئلاست.»

گانتز با نشان دادن تصاویری از پهپاد «مهاجر» ساخت سپاه پاسداران، گفت طی دیدار با همتایان خود در سراسر جهان، از جمله شرکای آفریقایی و آمریکای لاتین، شنیده که نگرانی شدیدی بابت «حمایت رژیم ایران از تروریسم» در منطقه خود دارند.

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «توافق هسته‌ای با ایران امضا بشود یا نشود، این پایان راه ما نخواهد بود. ما باید قابلیت‌های تهاجمی و مجموعه‌ای از تحریم‌ها را آماده داشته باشیم تا در صورت نقض توافق‌نامه‌های آینده توسط رژیم ایران از آنها استفاده کنیم.»

پیشتر در اکتبر 2021 مجله اسپانیایی زبان «Semana» گزارش داده بود که یک هواپیمای بوئینگ 747 حامل انواع تسلیحات ایرانی و متعلق به شرکت «فارس ایر قشم» در فرودگاه نظامی «لیبلاتادور» در ایالت «آراگوا» در شمال ونزوئلا به زمین نشسته است.

این محموله سلاح که بخشی از یک عملیات گسترده انتقال اسلحه به ونزوئلا با نام «Escudo Boliviano» بوده، شامل 2000 موشک، 400 بمب، 30 مسلسل سنگین قابل نصب روی هواپیماهای نظامی، 35 رادار و هزاران قبضه تفنگ و مسلسل‌های سبک بود.

محموله مذکور شامل مسلسل‌های AK-103 با کالیبر 7.62 میلیمتری، تفنگ‌های آلمانی Masaf، بمب‌های نوع ZAB و RBKبا وزن ‌500 کیلوگرم و رادارهای الکترونیکی SABR ،APG-83 و AESA عنوان شده بود.

مهمترین بخش این محموله 1500 عدد موشک هوا به زمین ضد کشتی و ضد تانک از نوع Maverick و 500 موشک دفاع هوایی از نوع AIM-7 و AIM-9X بود. همزمان با ارسال این محموله، کارشناسان نظامی و امنیتی ایرانی نیز وارد ونزوئلا شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا