جهانسیاست

حزب حاکم طرفدار پوتین در روسیه اکثریت آراء را به دست آورد 

نتایج اولیه انتخابات روسیه روز دوشنبه ۲۹ شهریور نشان داد که حزب حاکم روسیه پس از سرکوب گسترده منتقدانش اکثریت پارلمانی خود را حفظ کرد.

نتایج اولیه انتخابات روسیه روز دوشنبه ۲۹ شهریور نشان داد که حزب حاکم روسیه، که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فعلی حمایت می کند، پس از سرکوب گسترده منتقدانش، علی رغم از دست دادن بیش از یک دهم آراء خود، اکثریت پارلمانی خود را حفظ کرد.

با شمارش نزدیک به ۷۴ درصد از آرا، کمیسیون مرکزی انتخابات گفت که حزب روسیه متحد تقریبا ۴۹ درصد از آرا را به دست آورده است و نزدیکترین رقیب آن، حزب کمونیست، حدود ۲۰ درصد از آرا را به دست آورده است.

اگرچه این یک پیروزی قاطع است، اما به نظر می رسد عملکرد نسبتاً ضعیف تری برای حزب پوتین نسبت به آخرین باری که انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، داشته است.

در آن سال، حزب پوتین کمی بیش از ۵۴ درصد آرا را به دست آورد.

نارضایتی در طول سالیان و افت کیفیت سطح زندگی و ادعای فساد از سوی الکسی ناوالنی علیه پوتین، موجب روزش آرا شده است.

منتقدان کرملین که مدعی تقلب گسترده در آرا بودند، گفتند که انتخابات در هر صورت یک تقلب است.

به گفته آنها، با توجه به سرکوب پیش از انتخابات که جنبش ناوالنی را غیرقانونی اعلام کرد، متحدانش را از شرکت در انتخابات منع کرد و رسانه های مهم و سازمان های غیردولتی را هدف قرار داد، پیروزی حزب روسیه متحد در یک مسابقه ناعادلانه قابل پیش‌بینی بود.

مقامات انتخاباتی می گویند که هرگونه نتیجه ای را در مراکز رای گیری که تقلب آشکار در آنها وجود داشته است باطل کرده اند و رقابت انتخاباتی در کل عادلانه بوده است.

نتایج اولیه نشان داد که حزب کمونیست در رده دوم قرار گرفت و پس از آن حزب ملی گرا با حدود ۸ درصد و حزب روسیه عادل با حدود ۷ درصد در رده‌های شوم و چهارم قرار گرفتند. هر سه حزب معمولاً در بیشتر موضوعات کلیدی از کرملین حمایت می کنند.

به نظر می رسد که حزب جدیدی به نام “افراد جدید” با کمی بیش از ۵ درصد وارد پارلمان شده است.

گروه گولوس، ناظر انتخابات که از سوی مقامات روسیه متهم به عامل خارجی است، هزاران تخلف، از جمله تهدید علیه ناظران و پر کردن برگه‌های رأی، که نمونه های آشکار آن در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، ثبت کرد.

کمیسیون مرکزی انتخابات گفت که ۱۲ مورد پر شدن برگه رای رای در هشت منطقه را ثبت کرده است و نتایج آن مراکز رای گیری باطل می شود.

حزب روسیه متحد تقریباً سه چهارم از ۴۵۰ کرسی دومای دولتی را در اختیار داشت. این تسلط به کرملین کمک کرد تا تغییرات قانون اساسی را در سال گذشته به تصویب برساند که به پوتین اجازه می دهد دو دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور پس از سال ۲۰۲۴ نامزد شود و به طور بالقوه تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند.

پس از ممنوعیت فعالیت ناوالنی در ماه ژوئن به اتهام اندیشه‌های افراطی، متحدان وی از شرکت در انتخابات منع شدند. دیگر چهره های مخالف نیز می‌گویند که آنها با کمپین های کلاهبرداری کثیف از سوی پوتین هدف قرار گرفته اند.

کرملین سرکوب سیاسی را رد می کند و می گوید این افراد به دلیل نقض قانون تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا