ایران

خاندوزی: روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران است

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، در گفت‌وگویی با فایننشال تایمز که روز پنجشنبه سوم فروردین منتشر شد، گفت روسیه به بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران تبدل شده است.

وزیر اقتصاد ایران در این مصاحبه اظهار داشت: روسیه در سال مالی جاری که این هفته به پایان رسید، بیش از ۲.۷ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و حمل و نقل سرمایه‌گذاری کرد.

احسان خاندوزی تاکید کرد، روابط ایران با روسیه «استراتژیک» است و دو کشور در بسیاری از جنبه‌ها به ویژه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

او اضافه کرد که چین و روسیه دو شریک اصلی اقتصادی ایران هستند و تهران با اجرای توافقات راهبردی روابط خود را با مسکو و پکن گسترش خواهد داد.

به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو اعمال کرده‌اند. همزمان روسیه روابط خود با ایران را در عرصه‌های نظامی و اقتصادی گسترش داده است.

آمریکا و اروپا می‌گویند، ایران صدها پهپاد انتحاری برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین به روسیه ارسال کرده است. این در حالی است که ایران این موضوع را رد می‌کند.

احسان خاندوزی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که جنگ در اوکراین برای ایران «تاسف بار» است. اما او به این پرسش که آیا تهران از فروش تسلیحات به روسیه درآمدی حاصل می‌کند یا خیر، پاسخی نداد.

بانک‌های مرکزی ایران و روسیه در بهمن ماه سال گذشته توافقی امضا کردند که براساس آن سیستم‌های ارتباط بین‌بانکی و نقل و انتقالات بین دوکشور را به هم متصل کرد.

احسان خاندوزی در این رابطه گفت: «ما نه تنها با روسیه بلکه با چین و دیگر شرکا از جمله ترکیه در این زمینه مذاکره کرده‌ایم. از نظر فنی، شبکه مالی بین ایران و روسیه وضعیت بهتری نسبت به شبکه‌های دیگر دارد.»

طبق این گزارش، روسیه در سال گذشته ۲.۷۶ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده است که دو سوم کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد ایران بوده است.

بر اساس آمار سازمان ملل، ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود.

طبق گزارش فایننشال تایمز، پس از روسیه، کشورهای افغانستان با ۲۵۶ میلیون دلار، عراق با ٢٢٣ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ١٧٧ میلیون دلار، و چین با ١٣١ میلیون دلار قرار دارند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا