جهان

اندیشمند اسرائیلی: اگر رهبران جهان دست اتحاد ندهند، مصیبت های بزرگتر از ویروس کورونا در راه خواهد بود

“یووال نوح هراری” تاکید کرده مبارزه با فقر و بالا بردن سطح بهداشت، یکی از مهمترین اموری است که رهبران دنیا باید به آن توجه داشته باشند تا بتوان از مصیبت های بعدی جلوگیری کرد.

یک اندیشمند اسرائیلی هشدار می دهد که گرچه ویروس کورونا دنیا را دچار مصیبت کرده، ولی ویروس های خطرناک دیگری در انتظار جهانیان است که ایجاب می کند ساختار سیاسی و اجتماعی دینا دستخوش تغییرات اساسی گردد.

این اندیشمند که “یووال نوح هراری” نام دارد، در گفتارهایش تاکید کرده که مبارزه با فقر و بالا بردن سطح بهداشت، یکی از مهمترین اموری است که رهبران دنیا باید به آن توجه داشته باشند تا بتوان از مصیبت های بعدی جلوگیری کرد.

او در این رابطه می نویسد که همگان در سراسر دنیا باید به امکانات رفاهی و بهداشتی دسترسی داشته باشند “و اگر در تهران اهالی محله های فقیر نشین به بهداشت و امکانات رفاهی دسترسی نداشته باشند، این امر بر سرنوشت دیگر مردم جهان، در هر نقطه ای که باشند، تاثیر گذار خواهد بود.

این اندیشمند که یک استاد تاریخ است تا کنون چند کتاب منتشر ساخته که از شهرت بین المللی برخوردار شده است. کتاب های فلسفی هراری، و به ویژه کتاب “انسان خداگونه” و “انسان خردمند” عنوان پرفروش ترین کتاب ها را گرفته اند.

هراری از آن چه که “سیاست های عوام گرایانه رهبران کشورها” نام می برد، زبان به گله می گشاید و ارزیابی می کند که این گونه سیاست ها می توانسته است بر پدیده های منفی از قبیل شیوع کورونا تاثیر پذیر باشد.

او یکی از راه حل ها را در این می بیند که همه کشورها در گسترش امور بهداشتی و رایگان یا ارزان کردن آن کوشا باشند و تندرستی مردم، در همه نقاط دنیا تامین شود. از دیدگاه او، بروز کورونا یکی از پیامدهای فقر و نبود امکانات درمانی و پزشکی کافی در چین بوده است.

این اندیشمند اسرائیلی در ایران نیز چهره ای آشنا محسوب می شود زیرا شماری از تالیفات او به زبان فارسی نیز ترجمه شده و در ایران انتشار یافته و از استقبال گرم روشنفکران برخوردار شده است.

هراری از جمله این ارزیابی را مطرح کرده که اگر دنیا دارای یک سیستم واحد مدیریتی بود، و سیاستمداران، تنها سود کشور خود را در نظر نداشتند، و اگر یک رهبری جهانی کارآمد برپا می گردید، مبارزه با مصیبت هایی چون ویروس کورونا آسان تر می گردد و به نتایج بهتری می رسید.

گرچه ویروس کورونا از چین آغاز گردید، ولی در سراسر جهان پراکنده شد، بی آن که کشورهای آسیب دیده یا همکاری فراگیر برقرار ساخته و بکوشند با همکاری یکدیگر بر این مصیبت بزرگ چیزه شوند.

در حالی که در دوران جنگ سرد، ایالات متحده رهبری جهان را در کشاکش با اتحاد شوروی و بلوک شرق به عهده گرفته بود، اکنون پروفسور هراری بر این باور است که دنیا بی صاحب و بی پدر مانده و قدرتی وجود ندارد که همگان را متمرکز و متحد سازید و رتق و فتق امور را به دست گیرد.

آگاهان می گویند که ایالات متحده در دوران پرزیدنت اوباما، در مقام یک ابرقدرت و رهبر جهانی ضعیف شد و اکنون پرزیدنت ترامپ با اقدامات قاطعانه خود می کوشد این مقام را به ایالات متحده باز گرداند.

اندیشمند اسرائیلی، برای نشان دادن این دیدگاه که ملت ها و دولت های جهان تا چه حد به یکدیگر وابسته هستند، به بحران اقتصادی ایالات متحده در ۱۲ سال پیش پرداخته و یادآوری می کند که چگونه این بحران، اقتصاد سراسر دنیا را با مشکل و بحران مشابه روبرو ساخت

یک نکته امید در اظهارات یووال نوح هراری آن است که در مقایسه با مصیبت های بزرگ گذشته مانند وبا و طاعون، که تلفات سنگینی را در سراسر جهان موجب شد، اکنون دنیا برای مقابله با ویروس کورونا بسیار آماده تر و پر تجربه تر است، ولی اتحاد جهانی برای غلبه بر موارد مشابه، باید به وجود آید – زیرا کورونا آخرین فاجعه ای نیست که دنیا با آن روبرو گردیده و اگر اوضاع کنونی دگرگون نشود، مصیبت های بزرگتری ممکن است روی دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا