ایرانجهانخاورمیانه

رایزنی اسراییل با متحدان خود در مورد «انتقال تسلیحات ایران به روسیه»

اسراییل با متحدان خود در مورد «انتقال تسلیحات ایران به روسیه» رایزنی می‌کند

وبسایت آمریکایی اکسیوس بر اساس اسناد وزارت خارجه اسرائیل و اظهارات برخی مقامات این کشور گزارش داد که اسرائیل در هفته‌های اخیر اطلاعاتی را درباره انتقال سلاح‌های ایران به روسیه در اختیار سفارتخانه‌های خود در ده‌ها کشور غربی و همچنین مقامات ارشد ناتو قرار داده است.

این اقدام جدید اطلاعاتی و دیپلماتیک اسرائیل که از آخر ماه اکتبر آغاز شده، گویای تغییری در رویکرد اسرائیل نسبت به نقش ایران در جنگ اوکراین محسوب می‌شود چرا که این کشور برای پرهیز از تنش با مسکو تا همین اواخر از لابی‌گری درباره این موضوع خودداری کرده بود.

اکسیوس می‌نویسد، مقامات اسرائیل امیدوارند که با تمرکز بر کمک‌های ایران به روسیه در جنگ با اوکراین بتوانند از آن به عنوان ابزاری برای افزایش فشارهای بین‌المللی بر تهران استفاده کنند.

ایران تا چندی پیش ارسال تسلیحات نظامی به روسیه را تکذیب کرده بود، اما وزیر خارجه جهوری اسلامی عاقبت به این امر اذعان داشت و گفت که پهپادهای ایرانی پیش از جنگ اوکراین به مسکو تحویل داده شده بودند و تعداد آنها نیز محدود است.

اکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی می‌نویسد که وزارت خارجه اسرائیل روز ۲۰ اکتبر پرونده محرمانه‌ای را به ده‌ها سفارتخانه این کشور فرستاد و از آنها خواست که مسئله انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه و احتمال انتقال موشک‌های بالستیک را با پایتخت‌های غربی در میان بگذارند.

واکنش تهران به گزارش ساخت مشترک پهپاد در خاک روسیه: برای اوکراین «سوءتفاهم» به وجود آمده

این وزارتخانه سپس اطلاعات محرمانه‌ای را نیز دراین‌باره در اختیار سفارتخانه‌های خود گذاشت. این اطلاعات همچنین در اختیار مقامات ناتو قرار گرفته است و در عین حال یک دیپلمات ارشد اسرائیلی یکسری جلسات توجیهی در مقر اتحادیه اروپا و پارلمان اروپایی برگزار کرده است.

به نوشته اکسیوس، سفیر اسرائیل در مسکو هفته گذشته این موضوع را با معاون وزیر خارجه روسیه در میان گذاشته و نگرانی‌های اسرائیل را به او انتقال داده است.

اواخر ماه اکتبر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل گفته بود که اطلاعات و شواهد استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد تا نشان دهد این پهپادها برای ویرانی اوکراین به کار گرفته می‌شوند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، چندی پیش گفته بود که روسیه دو هزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده است. گمانه‌زنی‌ها حاکی است که از این تعداد، حدود هزار پهپاد پیشاپیش به روسیه رسیده است.

 رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا