جهان

زلنسکی در کاخ سفید با بایدن دیدار و در سنای آمریکا سخنرانی می‌کند

در حالی که بحث‌ها بر سر کمک به اوکراین در کنگره آمریکا مسکوت مانده، ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه به سنای آمریکا دعوت شد و در کاخ سفید مورد استقبال جو بایدن قرار خواهد گرفت.کاخ سفید اعلام کرد این دیدار نشان از «تعهد تزلزل‌ناپذیر» آمریکا در حمایت از مردم اوکراین دارد

دیدار قبلی زلنسکی از واشینگتن در ماه سپتامبر صورت گرفت و این سومین دیدار او پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه است. وی با مایک جانسون، رهبر مجلس نمایندگان آمریکا، هم دیدار خواهد کرد.

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، با اعلام خبر حضور رییس‌جمهوری اوکراین در روز سه‌شنبه گفت: «در حالی که روسیه حمله‌های موشکی و پهپادی خود را علیه اوکراین افزایش می‌دهد، این رهبران درباره نیازهای فوری اوکراین و اهمیت حیاتی حمایت مستمر ایالات متحده در این لحظه حساس گفتگو خواهند کرد.»

دفتر زلنسکی هم در بیانیه‌ای گفت او در این دیدار بر «تامین وحدت بین آمریکا، اروپا و باقی جهان» در حمایت از دفاع اوکراین مقابل روسیه و «تقویت نظم بین‌المللی بر اساس قوانین و احترام به حاکمیت کشورها» تمرکز خواهد کرد.

سخنرانی او در سنا به دعوت چاک شومر، رهبر دموکرات‌‌ها و میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان، در حالی صورت خواهد گرفت که اعضای کنگره هنوز نتوانسته‌اند درباره کمک آمریکا به اوکراین در برابر جنگ روسیه به توافق برسند و مساله اوکراین به مسائل مهاجرت و تغییر سیاست در حوزه امنیت مرزی گره خورده.

بسته کمکی پیشنهادی ۱۰۶ میلیارد دلاری دولت بایدن شامل حدود ۶۰ میلیارد دلار برای کمک به دفاع اوکراین در برابر روسیه است و مابقی به جنگ اسرائیل و حماس، امنیت در تایوان و تامین مالی برای عملیات در مرز آمریکا و مکزیک اختصاص دارد.

جمهوری‌خواهان مایل به پرداخت بیشتر از ۱۱۱ میلیارد دلاری که ایالات متحده قبلا به اوکراین ارسال کرده نیستند و توافق برای کمک بیشتر را به تغییرات عمده در سیاست‌های مرتبط با مهاجرت مشروط کرده‌اند.

در همین حلا، نتایج یک نظرسنجی تازه از سوی نشریه فایننشال تایمز و دانشکده بازرگانی میشیگان راس نشان می‌دهد ۴۸ درصد مردم آمریکا معتقدند کشورشان بیش از حد به اوکراین کمک مالی و نظامی می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا