ایرانخاورمیانهسیاست

فرمانده “سنتکام”: هدف از حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، جلوگیری از ادامه تعرضات رژیم ایران است

ژنرال مکنزی تاکید کرد: «تا هنگامی که ایالات متحده به فشار حداکثری علیه رژیم ایران ادامه می دهد، نیروهای نظامی تحت فرمان او باید در منطقه خاورمیانه حضور داشته باشند، تا نگذارند که رژیم ایران به عملیات انتقام جویانه دست بزند».

فرمانده نیروهای میانه آمریکایی (موسوم به سنتکام) در ستاد کل ارتش آن کشور اعلام کرد که هدف از حضور سربازان و ناوگان جنگی این نیرو در خاورمیانه، جلوگیری از ادامه عملیات تعرضی رژیم ایران علیه رفت و آمد آزاد کشتی ها در منطقه می باشد.

ژنرال کنت مکنزی که در سمت فرمانده نیروهای میانه در ارتش آمریکا یک نظامی پرقدرت محسوب می شود، هشدار داد که نیروهای تحت فرماندهی او، ادامه تعرضات نظامی رژیم ایران در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

یک روز پیش از انتظار این سخنان، اعلام شد که ایالات متحده قصد دارد چندین دستگاه ضد موشک پاتریوت در عربستان مستقر سازد. پاتریوت یکی از سامانه های ضد موشکی موفق است که ترکیه نیز از ایالات متحده انتظار دارد آن ها را در خاک آن کشور نیز مستقر سازد.

ژنرال مکنزی که در نشست کمیته نیروهای مسلح در سنای آمریکا سخن می گفت، تاکید کرد: «تا هنگامی که ایالات متحده به فشار حداکثری علیه رژیم ایران ادامه می دهد، نیروهای نظامی تحت فرمان او باید در منطقه خاورمیانه حضور داشته باشند، تا نگذارند که رژیم ایران به عملیات انتقام جویانه دست بزند».

این سخنان در اشاره به تهدیدهای سال گذشته علی خامنه ای و فرماندهان سپاه پاسداران است که گفته بودند اگر صادرات نفت ایران قطع شود، آن ها از صدور نفت کشورهای همسایه نیز جلوگیری خواهند کرد.

از آن هنگام، رژیم ایران به چند فقره اقدامات خرابکاری علیه نفتکش های چندین کشور که حامل نفت خام امیرنشین های حاشیه جنوبی خلیج عربی بودند، دست زد، ولی در مجموع نتوانست صادرات نفت را فلج کند. حتی حمله موشکی رژیم ایران به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، نتوانست صادرات نفت خاورمیانه را برای یک مدت طولانی فلج کند.

ژنرال مکنزی در سخنان خود در کمیته نیروهای مسلح در سنا، در این رابطه گفت: «نیروهای سنتکام باید در خاورمیانه حضور داشته باشند تا از تلاش رژیم ایران برای مقابله با تلاش حداکثری ایالات متحده علیه آن حکومت، جلوگیری کند».

آگاهان گفتند که یکی از ماموریت های سنتکام در خاورمیانه جلوگیری از ادامه اقدام رژیم ایران در رساندن جنگ افزارهای قاچاق به حوثی های یمن می باشد. رژیم ایران می کوشد از طریق حوثی ها، حکومت خاندان سعودی در عربستان را متزلزل سازد تا شاید بتواند آن ها را از مقام متولیان اماکن مقدس اسلامی در مکه و مدینه محروم سازد.

نیروهای آمریکایی حدود یک ماه پیش،  یک موتور لنج را که حامل جنگ افزارهای ارسالی رژیم ایران برای حوثی های یمن بود، هنگام عبور از دریای عرب توقیف کرد. حوثی های شورشی در یمن، همه جنگ افزارهای مورد نیاز خود را از رژیم ایران دریافت می کنند.

مقامات سیاسی و نظامی ایالات متحده و از جمله پرزیدنت ترامپ و وزیر خارجه او، بارها رژیم ایران را به دخالت های نظامی ماجراجویانه، از جمله در جنگ افغانستان، متهم ساخته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا