جهان

بایدن: سقوط اوکراین آمریکا را به جنگ با روسیه می‌کشاند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سخنرانی خود خطاب به ملت آمریکا که بعد از ظهر چهارشنبه از کاخ سفید ایراد کرد، هشدار داد که در صورت شکست اوکراین در برابر روسیه به دلیل عدم کمک‌رسانی کنگره، قلمرو «ناتو» می‌تواند مورد تعرض مسکو قرار بگیرد، که آمریکا را مجبور خواهد کرد مستقیم وارد جنگ شود.

به گزارش «اِی‌بی‌سی»، ساعاتی پس از سخنرانی بایدن، جمهوری‌خواهان کنگره با دستاویز قرار دادن مساله مهاجرت و امنیت مرزی آمریکا با مکزیک، از تصویب بسته کمک‌های مالی و نظامی برای اوکراین خودداری کردند.

در حالی که این لایحه برای اجرایی شدن به 60 رای نیاز داشت، کنگره طی یک رقابت نزدیک به آن 49 رای موافق و 51 رای مخالف داد، که منجر به شکست آن شد. چاک شومر، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنا، چهارشنبه را «شبی غم‌انگیز در تاریخ کشور» خواند.

بایدن طی سخنرانی خود تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از کمک 61 میلیارد دلاری واشینگتن به اوکراین را «حیرت‌انگیز» خواند، و گفت اگر جمهوری‌خواهان در مسیر رهبری جهانی آمریکا سنگ‌اندازی کنند، «بزرگ‌ترین هدیه»‌ را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌دهند.

او پس از رای‌گیری کنگره گفت: «اشتباه نکنید. رای امروز دیرزمانی در خاطرها خواهد ماند. تاریخ کسانی که به آرمان آزادی پشت کرده‌اند را به سختی سرزنش خواهد کرد. ما نباید اجازه دهیم پوتین پیروز شود. باز می‌گویم: ما نباید بگذاریم پوتین پیروز شود

بایدن در ادامه جمهوری‌خواهان را متهم کرد که امنیت ملی آمریکا را به سخره گرفته‌اند، و به قصد گنجاندن سیاست‌های مرزی راستگرایانه افراطی خود در بودجه پیشنهادی، بودجه کمکی به اوکراین را «گروگان» گرفته‌اند.

به گفته بایدن: «دلیل اینکه پوتین هنوز به‌طور کامل اوکراین را اشغال نکرده و از آن فراتر نرفته است، حضور ماست. این بسیار مهم است. خشم و خرده‌سیاست‌های حزبی نباید مانع از انجام مسئولیت ما به عنوان یک رهبر جهانی شود. دنیا به ما چشم دوخته است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا