آذربایجانایران

اهالی روستای محمدتقی کندی شهرستان اونگوت؛ بدلیل نبود آبی برای آشامیدن اهالی از آب غیرقابل شرب استفاده میکنند

اهالی روستای محمدتقی کندی از توابع شهرستان اونگوت استان اردبیل در پی نبود آب لوله کشی و آشامیدنی مجبور به استفاده از آب غیرقابل شرب برکه ها شده اند.

 اهالی این روستا علی‌رغم وعده های چندین باره مسئولین همچنان محروم از آب لوله کشی هستند و جهت مصارف خانگی و آشامیدن مجبور به استفاده از آب غیر بهداشتی و آلوده برکه ها شده اند.

در ویدئویی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده زنی از اهالی روستا خطاب به مردم میگوید:”هر کسی که حرف مرا می‌شنود بداند که هیچ کسی اعم از دهیار و شورا و فرماندار و نمایندگان به فکر روستای محمدتقی کندی نیستند

او همچنین با خطاب قرار دادن مسئولان و نمایندگان می گوید:”زمان رای گیری و انتخابات که فرا می رسد به همراه صندوق های رای در روستا حاضر می شوید و با پایان رای گیری دیگر سراغی از مردم گرفته نمی‌شود. چگونه می توان از این آب نوشید،آیا راضی میشوید که زنان شما و فرزندانتان از این آب بنوشند. به خدا قسم به خاطر نوشیدن از این آب مریض شده ایم و بارها به دکتر مراجعه کرده ایم، خداوند چنین ظلمی را بر نمی تابد.”

بسیاری از روستاهای شهرستان های گرمی بیله سوار و اونگوت فاقد آب لوله کشی شده جهت آشامیدن و مصارف خانگی هستند و به همین دلیل بیشتر اهالی منطقه از آب تانکر و مخزن هایی که باطی مسافت چندین کیلومتری تامین می‌کنند جهت آشامیدن و استحمام و مصارف خانگی استفاده می کنند.

 پیشتر حضور مدیر کل آب استان اردبیل در روستای پرچین شهرستان گرمی به دلیل عدم تحقق وعده های مسئولان در رابطه با انتقال آب آشامیدنی به این روستا با اعتراض سنگین  اهالی مواجه گردیده بود.

دوم تیرماه ۱۴۰۲ نیز به دنبال نبود آب در روستای ولدیان از توابع شهرستان خوی، اهالی روستا در اعتراض به کمبود آب در اقدامی نمادین لباس‌های خود را داخل حیاط فرمانداری شهرستان خوی شسته بودند.

بحران کم آبی و بی آبی سالهاست که گریبانگیر مردم منطقه و بسیاری از شهرها و روستاهای آذربایجان جنوبی است که همین امر سبب گردیده تا بسیاری از اهالی به دلیل عدم امکان زندگی مناسب بار سفر بسته و به شهرهای مرکزی کشور مهاجرت نمایند.

بنا به نظر ‌کارشناسان حوزه آب، ناکارآمدی حکومت و عدم مدیریت و رسیدگی به مشکلات کم‌آبی، علی‌رغم وجود منابع آب، طی سالهای اخیر شهرها و روستاهای آذربایجان را با بحران کم‌آبی و بی‌آبی فراگیر مواجه ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا