ایرانخاورمیانه

هشدار اسرائیل: ایران بر سرعت ارسال تسلیحات برای حزب‌الله لبنان افزوده است

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل، هشدار داد که جمهوری اسلامی از زمان آغاز جنگ غزه، به روند ارسال تسلیحات خود به حزب‌الله از طریق سوریه سرعت بخشیده است و اگر شورای امنیت کاری در این زمینه انجام ندهد، اسرائیل در دفاع از خود تردید نخواهد کرد.

او روز جمعه، در شبکه اجتماعی ایکس از ارسال نامه‌ای هشدارآمیز به شورای امنیت خبر داد.

به گفته کاتس، اسرائیل روز پنجشنبه سوم اسفند، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید کرد که صبر اسرائیل رو به پایان است و این کشور به طور بدیهی و طبیعی حق دارد از سرزمین و شهروندانش دفاع کند.

کاتس در نامه خود جمهوری اسلامی را به نقض فاحش قطعنامه ۱۷۰۱ و نیز نقض قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و ۱۵۴۰ شورای امنیت متهم کرده است.

او نوشت:«طی ماه‌های گذشته، در حالی که اسرائیل در جبهه‌های متعدد درگیر نبردی مسلحانه است، ایران سرعت انتقال تسلیحات خود به حزب‌الله را افزایش داده است. ایران این کار را از طریق زمینی و با استفاده از مرزهای سوریه و لبنان و همچنین از طریق هوا و دریا انجام می‌دهد.»

به نوشته وزیر امور خارجه اسرائیل، این محموله‌ها شامل قطعات سامانه‌های پدافند هوایی، پهپاد (شامل پهپادهای شاهد-۱۰۱ و شاهد-۱۳۶) و انواع موشک (از جمله ابابیل و رهگیر ضدهوایی ۳۵۸) است.

کاتس همچنین در نامه خود به شورای امنیت سازمان ملل، از واحدهایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله نام برده که به گفته او در انتقال تسلیحات از ایران به لبنان نقش دارند و شرحی دقیق از زمان و مکان انتقال برخی محموله‌های تسلیحاتی که از عراق به سوریه و سپس از آنجا به لبنان منتقل شده‌اند، ارائه داده است.

او همچنین نوشت:«شورای امنیت باید از دولت لبنان هم بخواهد که به طور کامل به تعهدات خود عمل کند، مسئولیت را بر عهده بگیرد و از انجام حملات از خاک خود علیه اسرائیل جلوگیری کند.»

ایران سر مار است

وزیر امور خارجه اسرائیل، در پست خود در شبکه اجتماعی ایکس همچنین نوشت: «ایران سر مار است. ما برای راه‌حل دیپلماتیک در شمال زیاد صبر نخواهیم کرد. اگر اطلاعات عمده‌ای که ما در نامه خود به شورای امنیت فاش کردیم، در موضع شورای امنیت تغییری ایجاد نکند، ما خود در انجام هیچ اقدامی تردید نخواهیم کرد.»

اسرائیل در حالی درباره افزایش سرعت انتقال تسلیحات از ایران برای حزب‌الله لبنان هشدار داده که از زمان آغاز جنگ غزه در بیش از چهار ماه و نیم گذشته، در مرزهای شمالی خود به طور پیوسته اما محدود به تبادل آتش با حزب‌الله لبنان پرداخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا