جهان

کمیسیون اروپا: نیروگاه هسته‌ای در ارمنستان باید هر چه زودتر تعطیل شود

نیروگاه هسته ای متسامور در ارمنستان برای تأمین نیازهای ایمنی مدرن قابل ارتقا نیست و باید هر چه زودتر تعطیل شود.

این ماده در گزارش گروه کاری کمیسیون اروپا در مورد اجرای توافق نامه مشارکت با ارمنستان در سال ۲۰۲۰ گنجانده شده است.

در این سند آمده است: “نیروگاه هسته ای متسامور قابل ارتقا به سطح مورد نیاز استانداردهای ایمنی هسته‌ای شناخته شده بین المللی نیست و بنابراین باید هر چه زودتر تعطیل و از رده خارج شود.”

در این باره بخوانید: آلودگی رود آراز (ارس) به وضعیت بحرانی رسیده (گزارش)

در همین راستا، کمیسیون اروپا بر لزوم تدوین نقشه راه مناسب برای تعطیلی نیروگاه هسته ای ارمنستان در کوتاه‌ترین مدت تأکید کرد.

ایگور یوشکوف، تحلیلگر برجسته صندوق امنیت ملی انرژی و مدرس دانشگاه دارایی دولتی روسیه نیز به «وستنیک کاوکازا» گفت که افزایش واردات گاز از روسیه می تواند به تعطیلی نیروگاه هسته‌ای ارمنستان کمک کند.

ایگور یوشکوف گفت: “گزینه دیگر ساخت نیروگاه های گازی و خرید حجم زیادی از گاز از روسیه است. با توجه به اینکه گازپروم ۱۰۰۰ متر مکعب گاز با قیمت پایین ۱۶۵ دلار به ارمنستان می فروشد، تولید برق بسیار سودآور است. با این حال، باید درک کرد که برای ارمنستان، به دلیل هزینه بسیار پایین تولید برق، هیچ چیز سودآورتر از نیروگاه هسته ای در قالب قبلی نمی تواند وجود داشته باشد”.

همچنین بخوانید: شیوع سرطان در پارساباد مغان به دلیل پساب کارخانجات ارمنستان

در مورد تأمین انرژی از همسایگان خود، ارمنستان به اراده سیاسی احتیاج دارد.

او در ادامه گفت: “گزینه واردات برق گرجستان بسیار مشکل ساز است، زیرا گرجستان خود کشوری با کمبود برق است و فروش انرژی بسیار گران خواهد بود. واردات انرژی از آذربایجان اکنون از نظر سیاسی برای ارمنستان غیرقابل قبول است. در تورکیه نیز وضعیت به همین منوال است -تصمیم برای خرید برق از این کشور به احتمال زیاد ماهیتی سیاسی برای ایروان دارد. با این حال، تورکیه نیز کشوری است که هنوز برق را با قیمت های بسیار بالا وارد می کند و کمبود انرژی دارد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا