ایران

ایران دو نفتکش یونانی را توقیف کرد؛ هشدار یونان درباره «تبعات منفی» آن

در پی توقیف نفتکش ایرانی و تحویل نفت آن به آمریکا توسط یونان، ایران روز جمعه دو نفتکش یونانی را توقیف کرد، اقدامی که یونان نسبت به «تبعات منفی» آن هشدار داد.

شرکت اطلاعات دریانوردی « لیست لویدز» روز جمعه ۶ خرداد گزارش داد که دو نفتکش‌ «پرودنت واریور» و «دلتا پوزئیدون» با پرچم یونان و تحت مالکیت این کشور توسط ایران توقیف شده است.

ساعاتی پس از آن نیز سپاه پاسداران ایران با انتشار اطلاعیه‌ای توقیف دو نفتکش یونانی را تایید کرد. این اطلاعیه بدون ذکر جزییات رویداد دلیل توقیف نفتکش‌ها را «تخلفات انجام گرفته» در خلیج عرب عنوان کرده است.

دو نفتکش یادشده طی روزهای گذشته در خلیج عرب بودند و «وِسِل فاوندر»، شرکت ردیابی کشتی‌ها، موقعیت کنونی این دو نفتکش را تنگه هرمز نشان می‌دهد.

توقیف این نفتکش‌ها واکنش بلافاصله یونان را به دنبال داشت که با انتشار بیانیه‌ای آن را «دزدی دریایی» خواند و خواهان آزادی فوری کشتی‌ها شد.

این بیانیه می‌گوید اقدام ایران تبعات منفی در روابط این کشور با اتحادیه اروپا خواهد داشت.

بر اساس گزارش شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، هر کدام از اینکشتی‌ها حامل یک میلیون بشکه نفت از منبع عراق و قطر بودند.

یونان نفتکش روسی لارا (با نام قبلی پگاس) حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران را ۲۶ فروردین امسال در آب‌های یونان توقیف کرد و طی روزهای گذشته نفت آن را بنابر درخواست وزارت دادگستری آمریکا، تحویل یک نفتکش آمریکایی داد.

شرکت اطلاعات دریایی «لیست‌ لویدز» بریتانیا گزارش داده بود که ایالات متحده نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل محموله نفتی ایران به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، تحویل این کشور شده است.

در همین زمینه وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه چهارم خرداد از احضار کاردار سفارت یونان در تهران (در غیاب سفیر) خبر داد و اعلام کرد که مراتب اعتراض شدید دولت ایران به وی ابلاغ شده است.

این وزارتخانه یک روز بعد نیز از احضار کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه و اعتراض به این موضوع خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آتن، این نفتکش به سمت شبه‌جزیره جنوبی پلوپونزی حرکت می‌کرد تا بار خود را تحویل یک نفتکش دیگر بدهد، اما شرایط جوی باعث شد تا در نزدیکی کاریستوس، جایی که توقیف شد، لنگر بیندازد.

نشریه نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ایران روز جمعه گزارش داده بود که در پی توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت یونان و در اختیار دادن نفت آن به آمریکایی‌ها، ایران تصمیم به «اقدام تنبیهی» علیه این کشور گرفته است.

سپاه پاسداران تیرماه ۹۸ نیز در پی توقیف نفتکش «گریس ۱» ایران در جبل‌الطارق، نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» را در تنگه هرمز توقیف کرد و بعد از آزاد شدن «گریس ۱»، آن را رها کرد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا