جهان

قزاقستان را روس‌ها به آشوب کشیدند و نظربایف را از حاکمیت دور کردند

روسیه نیروهای خود را در مرز با اوکراین بسیج کرده و تنش ایجاد کرد. اما نیروهای روس در حال حاضر تحت پوشش نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان حضور دارند.

روسیه حوادث قزاقستان را آغاز کرد  و در نتیجه ممکن است قزاقستان استقلال خود را از دست بدهد و کاملاً به روسیه وابسته شود. هر لحظه که می گذرد سرنوشت کشور قزاقستان با تهدیدهای جدی مواجه می شود. ظاهراً روسیه اوکراین را به جهان غرب نشان داد و به قزاقستان شلیک کرد. در بوکس به این می گویند “راست نشان بده، چپ بزن!”

روسیه نیروهای خود را در مرز با اوکراین بسیج کرده و تنش ایجاد کرد. اما نیروهای روس در حال حاضر تحت پوشش نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان حضور دارند.

نورسلطان نظربایف، قزاق‌ِ مستقل، باهوش و واقعی از قدرت برکنار شد. رهبری که به لطف او در سال های اخیر قزاقستان هویت ملی خود را باز یافت، زبان ملی خود را تقویت کرد و از الفبای کریل به  لاتین گذر کرد. او در همه پلاتفرم‌ها از آزربایجان حمایت می کرد، از مجاری مرئی و نامرئی با ما بود، روابط خود را با جمهوری های تورک گسترش داد، در شورای تورک شرکت فعال داشت و یکی از بنیانگذاران سازمان کشورهای تورک بود. البته چنین رفتاری نمی تواند مسکو را عصبانی نکند …

روسیه پیش از این بلاروس را مجبور به امضای “توافقنامه اتحاد” کرد و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور آن کشور را مجبور به امضای توافقنامه اتحادشد، که مینسک را عملاً به روسیه وابسته کرد. ظاهراً کشور بعدی که توافقنامه اتحاد جدید را امضا خواهد کرد، قزاقستان با رهبری قاسم جومرد توکایف خواهد بود. رویدادهای قزاقستان بدون شک یک سناریویی روسی است.

این یک ضربه روسی به پروژه اتحاد کشورهای تورک است. ضربه ای که غرب نیز از آن ناراضی به نظر نمی‌رسد.

برگرفته از مقاله زاور ممد‌اف؛ روزنامه مساوات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا