آذربایجانایرانمقالات

 ماکیاولیسم در عصر حاضر «دکتر جعفر افشارنیا»

نیکولو دی برناردو دِ ماکیاولی فیلسوف سیاسی، شاعر، مورخ و نمایشنامه‌نویس ایتالیایی بود. او زندگی خود را صرف سیاست و میهن‌پرستی کرد.

با این حال برخی او را به اتهام حمایت از حکومت اقتدارگرا و ستمگر همواره مورد حمله قرار داده‌اند. علت آن نوشتن کتابی به نام شهریار است که وی برای خانواده مدیچی، حاکمان فلورانس نوشته‌است و خلاصه نظریه غیر انسانی ماکیاولیسم این است هدف وسیله را توجیه می‌کند اگر در قرون وسطی و عهد حکومت‌های جبار شرقی بنیان‌های اخلاقی در نهاد حاکمیت جایی نداشت ولی با شروع عصر روشنگری و در جهان دموکراسی و حقوق بشر بنیان‌های اخلاقی اول از همه باید توسط حکومت‌ها ارج نهاده شوند و‌گرنه مشروعیتی ندارند عهد مشروعیت‌های آسمانی گذشته است و هر حکومتی مشروعیت خود را از نهادی به نام اخلاق و به طریق اولی از مردم تحت حکومت خود می‌گیرد دست زدن به هر وسیله ای برای حفظ حکومت مشروعیت آن حکومت را از بین برده و در ذیل حکومت‌های دیکتاتور و غیر مشروع طبقه‌بندی خواهد کرد.

حکومتی که بجای استفاده از نهادهای قانونی با لباس شخصی‌های مجهول الهویه و غیر مسئول دست به جنایات علیه معترضین می‌زند، حکومتی که از آمبولانس برای سرکوب استفاده می‌کند، حکومتی که در رسانه میلی و دورغ پردازش اعترافات اجباری پخش می‌کند، حکومتی که به کودکان هم رحم نکرده و نهاد مقدسی مثل مدرسه و دانشگاه را به خاک و خون می‌کشد و‌صدها وسیله غیر قانونی و غیر اخلاقی برای هدف خود استفاده می‌کند مشروعیتی ندارد و در کرسی‌های علوم سیاسی جهان می‌توان بعنوان مثال زنده ماکیاولیسم نام برد.

در جنگ‌های کلاسیک دشمن در جبهه مقابل و با نیروی نظامی دارای سلاح کشنده و حتی قوی تر از شما در حال جنگ است و احتمال شکست و نابودی‌تان وجود دارد ولی طبق عهدنامه‌های چهارگانه ژنو و حقوق بین‌الملل مخاصمات مسلحانه حق استفاده از آمبولانس و علایم نیروهای امدادی و درمانی برای اهداف جنگی ندارید حق حمله به کودکان و مدارس ندارید و با عدم رعایت این قواعد اخلاقی حاکم بر جنگ بعنوان جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت توسط دیوان کیفری بین‌المللی محاکمه می‌شوید.

کسی که بر مردمان معترض مسالمت‌آمیز خود بدتر از دشمنان خارجی تا دندان مسلح برخورد می‌کند و قواعد انسانی و اخلاقی را زیر پا می‌گذارد چه نامی می‌توان گذاشت؟

جناب نیکولو ماکیاولی در چاپ جدید کتابت اصلاحاتی انجام بده و روش‌های جدید را از شیاطین مقدس‌مان یاد بگیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا