جهانخاورمیانه

کشف لوح گلی به خط میخی 3800 ساله در آچ‌چانا هویوک

در روستای باستانی آچ‌چانا هویوک در استان حتای ترکیه یک لوح گلی به خط میخی حاوی قرارداد فروش «شهر» به زبان اکدی کشف شد.

در راستای فعالیت‌های آوار برداری در تپه آچ‌چانا هویوک در شهرستان ریحانلی استان حتای پس از زمین‌لرزه‌ها، یک لوح گلی به خط میخی حاوی قرارداد فروش «شهر» به زبان اکدی که گمان می‌رود 3800 سال قدمت دارد، کشف شد.

فاجعه 6 فوریه به مرکزیت قهرمان‌مراش که ویرانی بزرگی در استان حتای ایجاد کرد، تپه‌ای در منطقه ریحانلی را نیز تحت تاثیر قرار داد، جایی که آلاله، پایتخت پادشاهی موکیش، در دوره‌های میانه و اواخر عصر برنز در آن قرار داشت.

با سرپرستی وزارت فرهنگ و گردشگری کارهای مرمت و حفاظت در آچ‌چانا هویوک جایی که بخشی از دیوارهای کاخ پس از زلزله آسیب دیده است، آغاز شده است.

فعالیت‌های که توسط یک تیم 25 نفره به سرپرستی دانشیار مراد آکار، رئیس بخش باستان‌شناسی، پیشاتاریخ و باستان‌شناسی خاور نزدیک دانشگاه مصطفی کمال حاتای انجام شد، نه تنها از میراث فرهنگی محافظت کرد، بلکه دسترسی به یافته‌های جدیدی را فراهم کرد که گذشته را روشن می‌کند.

این تیم با برداشتن قلوه سنگ دیوار، یک لوح گلی به خط میخی در میان بقایای آن پیدا کرد.

در اولین بررسی در لوح اکدی، اطلاعاتی درباره قرارداد یاریم لیم، اولین پادشاه شناخته شده آلاله، برای خرید شهری دیگر به دست آمد.

مراد آکار در گفت‌وگو با آناتولی با تاکید بر اینکه شکل این لوح که در میان خرابه‌ها پیدا شده و مربوط به 3800 سال پیش است، سالم است، گفت: هنگام برداشتن آوار چندین دیوار فروریخته در تپه، دیدن یک قطعه تبلت دست نخورده بسیار هیجان‌انگیز بود.

وی با بیان اینکه قدمت این اثر به دوره برنز میانه بر می‌گردد، ادامه داد: ما می‌بینیم که پادشاهان این منطقه در دوره‌ای که ما برنز میانه تعریف می‌کنیم قدرت اقتصادی داشتند، این موضوع در اسناد مکتوب با نمونه‌های شگفت‌انگیز منعکس شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا