خاورمیانهسیاست

هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان به دست طالبان سقوط کرد

طالبان روز پنجشنبه ۲۱ مرداد، هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان را تصرف کردند. بر اساس خبرگزاری فرانس۲۴، بیشتر شهر قندهار نیز به دست شبه نظامیان افتاده است.

طالبان روز پنجشنبه ۲۱ مرداد، هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان را تصرف کردند. بر اساس خبرگزاری فرانس۲۴، بیشتر شهر قندهار نیز به دست شبه نظامیان افتاده است.

یک منبع امنیتی ارشد از هرات به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای دولتی و مقامات اداری به پادگان ارتش خارج از شهر عقب نشینی کرده اند. وی گفت: “ما باید شهر را ترک کنیم تا از تخریب بیشتر جلوگیری کنیم.”

سخنگوی طالبان اما در توئیتر خود نوشت: “سربازان سلاح خود را زمین گذاشتند و به مجاهدین پیوستند”.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید از پرچم طالبان بر فراز مقر پلیس در هرات، فیلمبرداری کرده بود.

ستیزه‌جویان طالب در توییتی نوشتند “دشمن فرار کرد … ده ها خودرو نظامی، سلاح و مهمات به دست مجاهدین افتاد”.

هرات – در حدود ۱۵۰ کیلومتری مرز ایران -محل زندگی اسماعیل خان، فرمانده جنگی کهنه کار است، که هفته هاست نیروهای خود را برای موضع گیری در برابر طالبان جمع کرده بود و بسیاری آن را آخرین امید هرات می دانستند.

خبرنگار فرانس۲۴ در کابل گفت که شبه نظامیان همچنین بخش اعظمی از قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان و خانه معنوی این گروه را تصرف کرده اند. یک منبع دیپلماتیک به رویترز تأیید کرد که شبه نظامیان نزدیک به کنترل قندهار هستند.

پیشتر، وزارت داخله سقوط غزنی را که در امتداد شاهراه اصلی کابل-قندهار قرار دارد و دروازه ای بین پایتخت و سنگرهای شبه نظامیان در جنوب است، تأیید کرد.

میرویس استانکزی، سخنگو، در پیامی به رسانه ها گفت: “دشمن کنترل را در دست گرفت.” بعداً والی شهر توسط نیروهای امنیتی افغان دستگیر شد.

به گفته یکی از اعضای تیم دولت در دوحه که خواست نامش فاش نشود، با عقب نشینی نیروهای امنیتی در سراسر کشور، کابل پیشنهادی را به مذاکره کنندگان طالبان در قطر ارائه داد که در ازای پایان جنگ، توافقنامه تقسیم قدرت ارائه می کرد.

غلام فاروق مجروح، مذاکره کننده دوم، گفت که طالبان پیشنهاد “دولت صلح” را بدون ارائه جزئیات بیشتر به آنها داده است.

مقامات کابل در حال حاضر بیشتر مناطق شمالی و غربی افغانستان را از دست داده اند و مناطق پراکنده از شهرهای مورد منازعه را نیز در خطر از دست دادن دارند.

پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که همزمان با افزایش تهدید از شورش طالبان، حدود ۳۰۰۰ سرباز فوراً به افغانستان اعزام می شوند تا کارکنان سفارت آمریکا را به طور ایمن تخلیه کنند.

جان کرب ، سخنگوی وزارت دفاع گفت: “اولین حرکت شامل سه گردان پیاده نظام است که در حال حاضر در منطقه فرماندهی مرکزی هستند. آنها طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل حرکت می کنند.”

در پی اعلامیه آمریکا، دولت انگلیس اعلام کرد که ۶۰۰ سرباز خود را برای کمک به کارکنان سفارت انگلیس به افغانستان اعزام می کند.

بن والاس، وزیر دفاع گفت: “من به اعزام پرسنل نظامی کمکی برای حمایت از حضور دیپلماتیک در کابل، کمک به اتباع بریتانیایی برای خروج از کشور و حمایت از جابجایی کارکنان سابق افغان که جان خود را برای خدمت در کنار ما به خطر انداختند، دستور صادر کرده‌ام.”

وی افزود: “امنیت اتباع انگلیسی، پرسنل نظامی بریتانیایی و کارکنان سابق افغان اولویت اول ما است. ما باید هر کاری را که می توانیم انجام دهیم تا امنیت آنها را تضمین کنیم.”

این درگیری از ماه مه، زمانی که نیروهای تحت رهبری آمریکا آخرین مرحله خروج نیروها را آغاز کردند که در اواخر این ماه پس از حضور ۲۰ ساله آغاز شد، به شدت افزایش یافت.

از دست دادن غزنی فشار بیشتری بر نیروی هوایی این کشور، که برای تقویت نیروهای امنیتی پراکنده افغانستان که به طور فزاینده ای از ارتباط زمینی جدا شده اند، وارد می کند.

حساب های طرفدار طالبان در شبکه های اجتماعی نیز از غنایم وسیع جنگی که ستیزه‌جویان آنها در روزهای اخیر به دست آورده بودند، و عکس های خودروهای زرهی، سلاح های سنگین و حتی یک هواپیمای بدون سرنشین که توسط ستیزه‌جویان طالب در پایگاه های متروکه ارتش افغانستان ضبط شده بود، منتشر کردند.

علاوه بر هرات، شورشیان ۱۰ مرکز از ۳۴ مرکز ولایات افغانستان را در کمتر از یک هفته تصرف کرده و بزرگترین شهر در شمال، سنگر سنتی مزارشریف ضد طالبان را محاصره کرده اند.

درگیری ها در قندهار و لشکرگاه-مناطق حامی طالبان در جنوب نیز در جریان بود.

یک مقام مسئول در لشکرگاه گفت که شبه نظامیان طالبان در شامگاه چهارشنبه در حال نزدیک شدن به مواضع دولتی پس از انفجار خودروی بزرگ به مقر پلیس شهر بودند.

این انفجار پلیس محلی را مجبور به عقب نشینی به دفتر فرمانداری کرد، در حالی که حدود ۴۰ نفر از همکاران آنها و یک فرمانده ارشد تسلیم طالبان شدند.

طالبان اغلب زندانها را هدف قرار می دهند تا جنگجویان زندانی را آزاد کرده و به صفوف خود اضافه کنند.

از دست دادن زندان نشانه شوم دیگری برای دومین شهر کشور است که هفته هاست طالبان آن را محاصره کرده اند.

قندهار زمانی سنگر طالبان بود و تصرف آن به عنوان یک پیروزی تاکتیکی و روانی برای شبه نظامیان طالب به حساب می‌آید.

صدها هزار نفر در پی درگیری هایی که کشور را فرا گرفته است، آواره شده اند.

در روزهای اخیر، کابل توسط آوارگان، که در پارک ها و دیگر فضاهای عمومی مسکون شده‌اند پر شده و باعث ایجاد یک بحران بشردوستانه تازه در پایتخت شده است.

در واشنگتن، به نظر می رسد مقامات دفاعی با وضعیت پیچیده دست و پنجه نرم می کنند اما تأکید کردند که با نیروهای امنیتی افغان همچنان در ارتباط هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا