خاورمیانه

نتانیاهو به‌طور رسمی مامور تشکیل کابینه اسرائیل شد

نتانیاهو در اولین اظهارنظر پس از ماموریت برای تشکیل کابینه گفت که تمام تلاش خود را علیه برنامه تسلیحات اتمی ایران انجام خواهد داد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل به‌طور رسمی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب «لیکود» را مامور تشکیل کابینه دولت این کشور کرد.

هرتزوگ، در دیدار با رهبر حزب لیکود تصریح کرد که 64 نماینده «کنیست»، مجلس نمایندگان اسرائیل خواستار تشکیل کابینه توسط نتانیاهو شده‌اند.

او اظهار داشت که اسرائیل به یک دولت قوی و منسجم نیاز دارد و برای نتانیاهو جهت تشکیل چنین دولتی آرزوی موفقیت کرد.

نتانیاهو هم در دیدار با رئیس جمهوری اسرائیل تاکید کرد، او‌ آماده خدمت به همه آنانی است که به وی رای داده یا رای نداده‌اند.

رهبر حزب لیکود در اولین اظهارنظر پس از ماموریت برای تشکیل کابینه گفت که تمام تلاش خود را علیه برنامه تسلیحات اتمی ایران انجام خواهد داد. او افزود: «در اسرائیل اجماع گسترده‌ای در مورد ضرورت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.»

از سویی، هرتسوگ به تلویزیون اسرائیل گفت که دادگاه بررسی اتهام فساد علیه نتانیاهو‌، منعی قانونی برای تشکیل کابینه ایجاد نمی‌کند. نتانیاهو پیوسته اتهامات علیه خود را رد کرده است.

بنا به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بعید است نتانیاهو طی هفته آینده بتواند کابینه ائتلافی خود را اعلام کند.

نتانیاهو یک ماه فرصت دارد تا دولت ائتلافی خود را اعلام کرده و به تصویب پارلمان 120 نفری اسرائیل برساند.

منابع خبری گزارش دادند که حزب لیکود، پست وزارت دفاع را برای خود حفظ کرده و در مقابل وزارت دارایی را به حزب «صهیونیسم دینی» به رهبری بتسائیل اسموتریچ واگذار خواهد کرد.

نتانیاهو همچنین درصدد واگذاری وزارت کشور به آریه درعی، رهبر حزب «شاس» است.

ماموریت نتانیاهو برای تشکیل دولت پس از گفتگوی رئیس جمهوری اسرائیل با رهبران احزاب سیاسی راه‌یافته به پارلمان اسرائیل انجام شد.

رهبر حزب لیکود به مدت 12 سال نخست‌وزیر اسرائیل بود. او در انتخابات پارلمانی سال 2021 از ائتلاف احزاب مخالف شکست خورد اما ائتلاف مذکور تنها پس از حدود یکسال فرو پاشید و در انتخابات زودهنگام، حزب لیکود و احزاب دست‌راستی موفق به کسب اکثریت پارلمان شدند.

پیروزی اطمینان‌بخش نتانیاهو در انتخابات اخیر، که پنجمین انتخابات طی چهار سال گذشته به‌شمار می‌رود، فرصت ثبات در دولت اسرائیل را طی چهار سال پیش رو فراهم ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا