جهانخاورمیانه

دیدار سالیوان و بن‌سلمان در عربستان همزمان با بالاگرفتن اختلاف‌های داخلی در اسرائیل

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در تازه‌ترین تلاش‌های دیپلماتیک برای دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به شهر ظهران سفر کرده است. این در حالی است که در اسرائیل بنی گانتس عضو کابینه جنگ اسرائیل تهدید کرده است که اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، طرحی روشن برای نوار غزه بعد از پایان جنگ ارائه نکند، استعفا خواهد داد.

به گزارش رسانه‌های دولتی سعودی، گفتگوی جیک سالیوانو محمد بن سلمان بر «راه‌های افزایش کمک‌رسانی به غزه و چگونگی دستیابی به یک دولت فلسطینی» متمرکز خواهد بود.

آقای سالیوان قرار است بلافاصله پس از گفتگو با ولیعهد عربستان عازم اسرائیل شود تا با آقای نتانیاهو دیدار کند.

گفته شده، آقای سالیوان در این سفر بر موضع دولت جو بایدن در مخالفت با تهاجم گسترده نظامی به رفح در فقدان طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی تاکید خواهد کرد.

در همین حال، در اسرائیل، اختلاف‌های داخلی بالا گرفته است و بنی گانتس عضو کابینه جنگ اسرائیل تهدید کرده که اگر آقای نتانیاهو طرحی روشن برای نوار غزه بعد از پایان جنگ ارائه نکند، استعفا خواهد داد.

اظهارات آقای گانتس چند روز بعد از آن است که یوآو گالانت، وزیر دفاع و دیگر عضو کابینه جنگ، آقای نتانیاهو را ترغیب کرد علنا بگوید که اسرائیل هیچ طرحی برای به دست گرفتن حاکمیت نظامی و غیرنظامی غزه ندارد.

آقای گالانت گفت که او ظرف چند ماه بارها این موضوع را مطرح کرده اما پاسخی نگرفته است.

بنی گانتس

منبع تصویر،GETTY IMAGES

آقای گانتس روز ۸ ژوئن را به عنوان ضرب‌الاجلی برای ارائه طرحی برای دستیابی به شش «هدف استراتژیک» تعیین کرد. پایان حاکمیت حماس در غزه و ایجاد یک دولت چندملیتی غیرنظامی برای این منطقه از جمله این اهداف است.

او گفت: «اگر ملت را بالاتر از فرد قرار دهید، در آن صورت می‌بینید که ما در این مسیر سخت شریک شما هستیم. اما اگر راه افراطی‌ها را انتخاب کنید و کل کشور را به سوی پرتگاه ببرید، مجبور به ترک دولت خواهیم بود.»

آقای نتانیاهو این اظهارات را «کلماتی از نفس افتاده» توصیف کرد که به معنی «شکست برای اسرائیل» خواهد بود.

کابینه جنگ در روزهای بعد از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل تشکیل شد.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که افزایش راه‌های کمک‌رسانی به غزه و دستیابی به طرح یک کشور مستقل فلسطینی محورهای اصلی گفتگو میان جیک سالیوان و محمد بن سلمان خواهد بود.

کارشناسان اختلاف نظرها میان رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل را نشان‌دهنده شکافی فزاینده در کابینه جنگ و دولت به رهبری آقای نتانیاهو توصیف کرده‌اند. در عین حال، اختلافات بر سر استراتژی جنگی اسرائیل، تنش میان اسرائیل و متحدانش از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا را هم افزایش داده است.

آقای گانتس و آقای گالانت می‌گویند که حفظ کنترل نظامی در غزه با افزایش مخاطرات نظامی برای اسرائیل همراه خواهد بود، درحالی که سایرین، از جمله اعضای راست افراطی کابینه ائتلاف حاکم، معتقدند که تداوم کنترل غزه برای شکست حماس لازم است.

آقای گانتس روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی به آقای نتانیاهو گفت که «مردم اسرائیل مراقب رفتار شما هستند.»

او گفت: «شما باید میان صهیونیسم و بدبینی، میان اتحاد و جناحی‌گری، میان مسئولیت و بی‌قانونی، میان پیروزی و فاجعه یکی را انتخاب کنید.»

همچنین در میان شش هدف استراتژیک که او تشریح کرد، بازگشت کلیه گروگان‌های اسرائیلی و خارجی از غزه و بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به شمال غزه تا اول سپتامبر بود.

او همچنین گفت که اسرائیل باید به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی به عنوان بخشی از یک «فرآیند جامع برای ایجاد ائتلاف با جهان آزاد و غرب، علیه ایران و متحدان آن ادامه دهد.»

آقای نتانیاهو در واکنش به این سخنرانی، گفت که برآورده کردن مطالبات آقای گانتس به «پایان جنگ و شکستی برای اسرائیل، تنها گذاشتن بیشتر گروگان‌ها، ادامه حیات حماس و ایجاد یک کشور فلسطینی» منجر خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی هرتزی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هم قبلا به طور خصوصی به آقای نتانیاهو فشار آورده است برای «روز بعد» از جنگ در غزه یک استراتژی داشته باشد.

اسرائیل درحال ورود به عمق جبالیا است، جایی که حماس مشغول تجدید قوا بوده است

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،اسرائیل درحال ورود به عمق جبالیا است، جایی که حماس مشغول تجدید قوا بوده است

ارتش اسرائیل در روزهای اخیر بار دیگر وارد نواحی‌ای در شمال غزه شده که قبلا گفته بود از حماس «پاکسازی» شده است، که باعث تردید در مورد استراتژی دولت برای حذف این گروه شده است.

نبرد به خصوص در ناحیه جبالیا در نزدیکی شهر غزه تجدید شده است، جایی که اسرائیل می‌گوید حماس برای تجدید قوا در آن تلاش کرده است.

نیروها و تانک‌های اسرائیلی روز شنبه به نقاط عمیق‌تر این محله نفوذ کردند. پرسنل پزشکی در غزه می‌گویند که یکی از حملات اسرائیل به مرگ ۱۵ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد.

گفته می‌شود آقای هالوی استدلال کرده است که بدون یک فرآیند دیپلماتیک برای ایجاد یک نهاد حاکم غیر از حماس، ارتش مجبور به انجام کمپین‌های مکرر نظامی برای پس زدن این گروه خواهد شد.

آقای گانتس پیشنهاد کرد که یک دولت متشکل از آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، اعراب و فلسطینی‌ها امور غیرنظامی غزه را مدیریت کنند تا بنای یک دولت جایگزین نهاده شود.

او افزود که اسرائیل همزمان می‌تواند تا حدودی «کنترل امنیتی» آنجا را در دست داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا