ایرانجهان

عفو بین‌الملل خواستار اقدام بین‌المللی علیه عاملان سرکوب اعتراضات در ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل مقامات جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که از زمان اعتراضاتی ضدحکومتی که در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شکل گرفت، طبق قوانین بین‌المللی مرتکب جرایم متعددی شده‌اند.

جولیا دوکرو از مسئولان عفو بین‌الملل آلمان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که مقامات ایران «جنایات غیرقابل وصفی» علیه مردم کشور خود که «دهه‌هاست در برابر سرکوب و بی‌عدالتی مبارزه می‌کنند»، مرتکب شده‌اند.

۲۵ شهریور نخستین سالروز کشته شدن مهسا ژینا امینی است، دختر ۲۲ ساله‌ای که پس از بازداشت به دست عوامل گشت ارشاد در تهران به خاطر حجاب اجباری درگذشت.

سازمان عفو بین‌الملل در آستانه این سالروز از جامعه جهانی خواست که مقامات ایران را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. این در واقع درخواستی از کشورهای دیگر، مثلا آلمان، برای تعقیب قضایی متهمان به جنایت علیه بشریت است که در کشور خارجی مرتکب چنین جرایمی شده‌اند و نه در خود آن کشورها.

جولیا دوکرو افزود: «سال گذشته، دولت آلمان نقشی کلیدی در تشکیل کمیسیون تحقیق درباره ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل داشت. اکنون که یک سال از مرگ مهسا امینی می‌گذرد، همجنان از دولت آلمان انتظار داریم که خود را نسبت به حقوق بشر در ایران متعهد بداند.»

حکومت ایران اعتراضات سراسری سال گذشته را به شدت سرکوب کرد. بر اساس برآوردهای مختلف فعالان حقوق بشر، دست‌کم ۵۰۰ از معترضان کشته شدند. همچنین ده‌ها هزار نفر نیز به بازداشت نیروهای حکومتی ایران درآمدند.

این سرکوب‌ شدید منجر به فروکش کردن اعتراضات شد. با این حال بسیاری از زنان در ایران امروزه در اعتراضی خاموش، قوانین مربوط به حجاب اجباری را نادیده می‌گیرند و بدون روسری در اماکن عمومی حضور می‌یابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا