جهان

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه آذربایجان، ترکیه و گرجستان برگزار شد

هشتمین نشست سه جانبه وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان امروز دوشنبه با هدف اجرای طرح های مشترک اقتصادی و بررسی مسایل امنیت منطقه ای در تفلیس پایتخت گرجستان برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری ترند ، «المار محمدیاراف»، «داوید زالکالیانی» و «مولود چاووش اوغلو» وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه در این نشست برنامه همکاری سه جانبه در سالهای ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۲ میلادی را بررسی کردند.

 

اجرای طرح های مشترک منطقه ای حمل و نقل و انرژی، ایجاد بازار سه جانبه نیروی برق، تامین امنیت منطقه و نیز راهکارهای حل مسالمت آمیز مناقشات در منطقه از جمله مناقشه قره باغ  جمهوری آذربایجان با ارمنستان و مناقشات آبخازی و اوستیای جنوبی در خاک گرجستان از محورهای عمده مورد مذاکره این نشست بود .

 

وزیر امور خارجه  گرجستان درباره محورهای مورد مذاکره این نشست گفت: طرفین بر اهمیت انتقال ذخایر انرژی منطقه خزر به اروپا و تامین امنیت انرژی اروپا و و نقش گرجستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه در این فرایند تاکید کردند.

 

زالکالیانی اظهار داشت: وزیران خارجه گرجستان ، ترکیه و جمهوری آذربایجان بار دیگر آمادگی خود برای ادامه فعالیت های هماهنگ شده در زمینه اجرای کامل دالان انرژی جنوب را اعلام کردند.

 

دالان انرژی جنوب شامل انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از میدان «شاه دنیز» واقع در دریای خزر از طریق خط لوله “قفقاز جنوبی” در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان ، خط لوله “ترانس آنادولی” ( تاناپ ) در خاک ترکیه و خط لوله در دست ساخت ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در خاک آلبانی ، یونان و ایتالیا به اروپا می باشد.

 

زالکالیانی در بخشی از سخنانش با اشاره به این که مسایل امنیت منطقه در کانون توجه این نشست بوده است، گفت : مناقشات موجود تهدید جدی برای صلح ، ثبات بین المللی و امنیت منطقه است و مانعی برای توسعه اقتصادی کشورهای منطقه ایجاد می کند.

 

وزیر امور خارجه ترکیه نیز مبارزه با تروریسم را  از محورهای مورد مذاکره این نشست سه جانبه عنوان کرد و گفت: سه کشور همبستگی خود برای مقابله با تروریسم را اعلام کردند.

 

چاووش اوغلو اظهار داشت: برنامه سه جانبه امضا شده در پایان این نشست  شامل همکاری ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان در سالهای ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۲ در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به گسترش همکاری میان سه کشور در اجرای پروژه های انرژی ، حمل و نقل ، بازرگانی و محیط زیست کمک می کند.

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا