ایرانجهان

سفیر روسیه از تنظیم سند همکاری دوجانبه «بسیار بسیار محکم» بین تهران و مسکو خبر داد

سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگویی با خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا»، از یک توافق بلندمدت بین ایران و روسیه خبر داده و مفاد آن را «بسیار بسیار محکم» توصیف کرد که به گفته او «این سند تقریباً تمام جنبه‌های همکاری بین دو طرف را در بر می‌گیرد.»

«الکسی ددوف»، دوشنبه 4 اردیبهشت در عین حال از ذکر مفاد توافق یادشده خودداری و توضیح درباره جزئیات را به پس از امضای آن سند موکول کرد.

او افزود: «نقش این اسناد به باور ما این است که باید در درازمدت پویایی مضاعفی به توسعه همکاری بین دو کشور بدهد.

این سند ویژگی چند‌وجهی دارد. این سندی بسیار بزرگ و خوب و محکم برای چشم‌انداز روابط در بلندمدت است.»

سفیر روسیه در تهران با اشاره به تماس گسترده مقامات دو کشور در سال میلادی جدید و افزایش همکاری‌های بین ایران و روسیه، یکی از پروژه‌های در حال انجام را «ساخت فازهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر» دانست.

در یک سال گذشته همکاری دو جانبه بین ایران و روسیه در زمینه فنی و نظامی، نگرانی‌هایی را در دولت‌های غربی ایجاد کرده است.

ناظران می‌گویند که روسیه در ازای دریافت تسلیحات، پهپادهای انفجاری ایران و موشک‌های بالستیکی که در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده شده، از برنامه اتمی ایران که با غنی‌سازی بالای 60 درصد، هیچ‌گونه توجیه صلح‌آمیزی ندارد، حمایت می‌کند.

این گفت‌وگوی سفیر روسیه در تهران در حالی ایراد می‌شود که همزمان با آن روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، به نقل از چند منبع مطلع نوشته که طی شش ماه گذشته، کشتی‌های باری روسی بیش از 300 هزار گلوله توپ و یک میلیون گلوله جنگی از راه دریای خزر، از ایران به روسیه حمل کرده‌اند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا