جهانسیاست

دستگیری رهبران جنبش دموکراسی‌خواهی توسط پلیس هنگ کنگ

پلیس هنگ کنگ ۱۵ تن از رهبران جنبش دموکراسی‌خواه را به اتهام تجمع غیرقانونی دستگیر کرد. یک نماینده مجلس طرفدار این جنبش گفته که دولت محلی هنگ کنک تلاش می​کند جلوی فعالیت اپوزیسیون را بگیرد.

پلیس هنگ کنگ روز شنبه ۳۰ فرودین، ۱۵ تن از رهبران برجسته و سرشناس جنبش دموکراسی‌خواهی را دستگیر کرد. در میان دستگیرشدگان مارتین لی، مشهور به پدر دمکراسی، جیمی لای، ناشر و کارآفرین رسانه و نمایندگان سابق و کنونی نیز حضور دارند.

افراد دستگیر شده به سازمان​دهی و شرکت در تجمعات غیرقانونی در ماه​​های اوت و اکتبر سال گذشته متهم هستند. پنج تن از دستگیرشدگان برای شرکت در یک تجمع غیرقانونی در ماه​های سپتامبر و اکتبر فراخوان داده‌​اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان قرار است رهبران بازداشت شده جنبش اعتراضی هنگ کنگ در اواسط ماه مه سال جاری محاکمه شوند. جیمی لای قبلا نیز به دلیل شرکت در تظاهرات مخالفین دولت به طور موقت بازداشت شده بود.

پلیس همچنین مارتین لی، مارگارت نگ ، آلبرت هو، لئونگ كوک – هونگ، آئو نو-هینگ، نمایندگان پیشین و لئونگ یو-چانگ نماینده فعلی را نیز بازداشت كرد.

مارتین لی، وکیل ۸۱ ساله  پس از آزادی خود با قید وثیقه گفت در مورد کیفرخواست خود احساس رضایت می​​​​کند. او تاکید کرد سال​ها و در طی ماه​های گذشته بسیاری از جوانان دستگیر شدند اما او بازداشت نشده است.

مارتین لی، موسس نخستین حزب سیاسی هنگ کنگ به نام «حزب دموکراتیک» است و به همین دلیل  لقب «پدر دموکراسی» گرفته است.

کلودیا مو، سیاستمدار و نماینده نزدیک به جنبش دموكراسی‌خواه گفت دولت هنگ كنگ با تمام توان خود سعی می​كند «وحشت تروريستی ایجاد كند» و جلوی فعالیت اپوزیسیون را بگیرد.

اعتراضات وسیع جنبش دمکراسی​‌خواهی سال پیش حدود هفت ماه هنگ کنگ را دچار بحران کرد. تظاهرات مسالمت​‌آمیز معترضین هنگ کنگ ابتدا علیه یک لایحه دولت برای تسهیل استرداد افراد مظنون به چین شکل گرفت و در ادامه به جنبشی علیه نفوذ رو به افزایش پکن برای سرکوب آزادی‌های مدنی بدل شد.

اعتراضات هنگ​‌کنگ با گذشت زمان و بازداشت بسیاری از فعالین جنبش دمکراسی​‌خواهی فروکش کرده است. شیوع ویروس کرونا و خطر ابتلا به آن نیز در کاهش اعتراضات تاثیر فراوانی داشته است.

دولت مرکزی چین و کری لام، نخست​وزیر هنگ کنگ تاکنون از تحقق خواسته​‌های معترضین خودداری کرده‌​اند.

تظاهرکنندگان خواستار آزادی هزاران معترض دستگیر شده، بررسی اعمال خشونت​‌آمیز پلیس و حق انتخاب رئیس دولت هنک کنگ هستند.

هنگ‌کنگ از میانه قرن ۱۹ میلادی تا ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود و از آن پس به جمهوری خلق چین واگذار شد. هنگ‌کنگ یک منطقه آزاد تجاری خودگردان است و برخلاف چین، ساکنان آن از حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی بیشتری برخوردار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا