مقالات

نمایش خیمه شب بازی ایران در مرز آذربایجان محمد رحیم شاهینی

جالب اینکه این مانور در زمانی انجام می‌شود که آزربایجان و ارمنستان بیش از هر زمان دیگری به امضای پیمان صلح نزدیک هستند.

در این روزهای پر تلاطم خبری که هر روز شاهد حوادث دلخراش و ناگواری از نقاط مختلف ایران در برخورد خشن و غیر انسانی با معترضان هستیم طبیعتاً همه ذهن ها ،عواطف و افکار عمومی حول محور این موضوع می گذرد. اتفاقات و اخباری رخ می دهد که کمتر به آنها پرداخته می شود و لابلای اخبار گم میشود. از تصویب افزایش حقوق نمایندگان مجلس گرفته به تعویق انداختن شش ماهه آبگیری دریاچه اورمیه ولی مهمترین خبری که به راحتی نمی‌توان چشم از آن پوشید و بی تفاوت ماند مانور نیروی زمینی سپاه در این برهه زمانی در مرزهای جمهوری آذربایجان و ایران در استان های اردبیل و آذربایجان شرقی است.آنطور که در سایت های خبری و اعلام روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده رزمایش با نام ایران مقتدر (بر خلاف روال سابق که از اسامی ائمه استفاده می‌شده نام رزمایش نیز جای تأمل دارد ) انجام خواهد شد.
در توضیح استراتژی این رزمایش بیان شده عملیات هلیبرد چتر بازی،عملیات تاخت شبانه عملیات رزمی بالگردها ،عملیات پهبادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس ،تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی بخش های مختلف این رزمایش هستند. پیام آشکار رزمایش صلح و دوستی و پیام پنهان آن هر آنچه در یابی.
نوع عملیات ها و زمان رزمایش طوری است که براحتی از روی این خبر نمیتوان گذشت وقتی حوادث و اخبارهای داخلی و منطقه ای را کنار هم میگذاریم خبر این رزمایش مهمتر می‌شود سردرگمی و عدم توان مقابله در همه شهرها و کنترل اوضاع در اعتراضات اخیر مستلزم اتفاق بزرگتر برای خنثی و خاموش کردن اعتراضات و در منطقه توافق آذربایجان و ارمنستان برای اجرای بند نه قرارداد آتش بس که ایجاد کوریدور زنگه زور می‌باشد هست و علی‌رغم خط قرمز نشان دادن ایران برای تغییر مرزهای به اصطلاح تاریخی اش (تا ۱۹۲۰ نیز در دست آذربایجان بوده و اعطایی روس ها به ارمنستان می‌باشد) با ارمنستان این کوریدور به زودی به مرحله اجرا خواهد آمد.
بهتر است جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل و بحران‌های داخلی دنبال ماجراجویی در منطقه نباشد و سر تفنگ را غیر از مردمش و آذربایجان نشانه رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا