خاورمیانه

نتانیاهو: پاسخ اسرائیل به حمله غزه خاورمیانه را تغییر خواهد داد

در ادامه درگیری‌های نظامی شدید در نوار غزه که با حمله «طوفان الاقصی» گروه «حماس» به داخل خاک اسرائیل آغاز شد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه 17 مهر گفت که واکنش اسرائیل به حمله چندجانبه بی‌سابقه گروه فلسطینی «حماس»، خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

در بیانیه دفتر نتانیاهو، آمده است که او در حال صحبت با شهرداران شهرهای مرزی جنوبی که روز شنبه مورد حمله غافلگیرانه‌ گروه حماس قرار گرفتند، این اظهارات را مطرح کرده است. در این بیانیه، توضیح بیشتری ارائه نشده است.

همزمان، وب‌سایت اسرائیلی «واللا»، در پی تماس تلفنی یکشنبه شب نتانیاهو با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نوشت که او به بایدن گفته که اسرائیل قصد گفت‌وگو با گروه «حماس» را ندارد و ناگزیر به نوار غزه یورش خواهد برد، چرا که گزینه‌‌ای جز پاسخ قوی در پیش ندارد و اسرائیل برای ورود به جنگی بی‌سابقه و طولانی مدت آماده‌ است.

وب‌سایت خبری و تحلیلی «آکسیوس» نیز در گزارشی درباره گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو، دوشنبه 17 مهر به نقل از منابع آگاه خود که در جریان موارد مطرح شده در این گفت‌وگو قرار گرفته‌اند، نوشت که نتانیاهو گفته است که این جنگ «طولانی و دشوار» خواهد بود و اسرائیلی چاره‌ای جز «عملیات زمینی» ندارد و باید وارد خاک غزه شود.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در این گفتگوی تلفنی تاکید کرده است: «ما باید بازدارندگی را احیا کنیم» و در این بین بایدن نیز تلاشی برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو یا متقاعد کردن او برای انجام ندادن عملیات زمینی نداشته است.

در پی اعلام حمایت همه‌جانبه واشینگتن از اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها و پس از اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی به آب‌های اسرائیل در مدیترانه دو هواپیمای آمریکایی حامل کمک‌های تسلیحاتی فوری ایالات متحده دوشنبه در فرودگاه تل‌آویو فرود آمدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا