ایرانجهانخاورمیانه

نیویورک‌تایمز: اسرائیل پیش از حمله به کشتی سپاه به آمریکا اطلاع داده بود

نیویورک‌تایمز در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرده نوشت اسرائیل پیش از حمله به کشتی سپاه پاسداران در دریای سرخ به آمریکا اطلاع داده بود.

خسارت وارده به شناور، که رسانه های ایران آن را ساویز معرفی کردند، در حالی بود که گزارش‌ها حاکی از پیشرفت در اولین روز گفتگوها برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های بزرگ جهانی داشت. اسرائیل، که ایران را افراطی‌ترین دشمن خود می داند، به شدت با احیای این توافق مخالف است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی که روز سه‌شنبه پس از وقوع انفجار در این کشتی متعلق به سپا پاسداران ایران منتشر کرده، نوشت: «یک مقام آمریکایی گفت که اسرائیلی ها به ایالات متحده اطلاع داده اند که نیروهای آن حدود ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی به کشتی حمله کرده اند.»

نیویورک‌تایمز ادامه داد، این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: «اسرائیلی ها این حمله را تلافی حملات قبلی ایران به کشتی های اسرائیلی خوانده اند.»

این مقام آمریکایی گفت که احتمالاً اسراییل این حمله را به تاخیر انداخته بود تا ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور در منطقه از آن دور شود. این مقام گفت که آیزنهاور در هنگام حمله به کشتی ایران حدود ۲۰۰ مایل دورتر بود.

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده گزارشی را در اکتبر سال ۲۰۲۰ منتشر کرد که می‌گفت ساویز یک کشتی نظامی مخفی است که توسط سپاه پاسداران اداره می شود.

شناور ساویز اگرچه از نظر فنی به عنوان یک کشتی باری طبقه بندی می شود، اما تسنیم، یکی از رسانه‌های سپاه پاسداران می‌نویسد: «این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات) ایران در دریای سرخ عمل میکرد.»

خبرگزاری تسنیم گفت كه ساویز توسط مین چسبان آسیب دیده بود.

چندین کانال رسانه های اجتماعی تلگرامی که توسط اعضای سپاه پاسداران اداره می شوند، اسرائیل را مسئول انفجار می دانند.

مقامات اسرائیلی از سه شنبه شب در این باره اظهار نظر نکرده اند. آنها به ندرت مسئولیت اقدامات انجام شده علیه ایران را تأیید یا رد می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا