جهانسیاست

هفتمین سال اشغال کریمه توسط روسیه؛ کریم اوغلو: فکر می کردم واکنش دنیا متفاوت خواهد بود

رهبر ملی تاتارهای تورک کریمه گفت انتظار داشت واکنش جامعه جهانی پس از الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه بسیار شدید باشد، اما اینگونه نبود.

مصطفی عبدالجملیل کریم اوغلو، رهبر ملی تاتارهای تورک کریمه گفت انتظار داشت واکنش جامعه جهانی پس از الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه بسیار شدید باشد، اما اینگونه نبود.

مصطفی عبدالجمیل کریم اوغلو، رهبر ملی تورک‌های تاتار کریمه و نماینده پارلمان اوکراین، در هفتمین سال الحاق غیرقانونی کریمه توسط روسیه با خبرنگارگزاری آناتولی گفتگو کرد.

کریم اوغلو با بیان اینکه فکر نمی‌کرد پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه، این اشغال ۷ سال ادامه یابد، گفت: “من فکر می کردم واکنش جهان متفاوت خواهد بود، باید بسیار شدید می‌بود، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.”

کریم اوغلو گفت: “من باور نمی کردم، در قرن بیست و یکم، کشور دیگری وارد کشور شما شود، آن را با تانک های خود اشغال کند و انگار که کافی نیست، سرزمین شما را به سرزمین خودش اضافه کند. من فکر می‌کردم آنها این کار را به شکل یک جمهوری دست نشانده، همانطور که در گرجستان در سال ۲۰۰۸ انجام دادند، می کنند. ”

کریم اوغلو با یادآوری اینکه تورکهای تاتار کریمه طرفدار یکپارچگی اوکراین بودند و همه پرسی را تحریم کردند گفت: “به همین دلیل، بیشترین فشارها توسط متجاوزان به تورکهای تاتار کریمه بود. حدود ۱۲۰ زندانی در زندانها وجود دارد که ۷۵ درصد آنها تاتارهای کریمه هستند، در حالی که جمعیت ما فقط ۱۳ درصد ساکنان کریمه است. ۹۵ درصد بازرسی های منازل، ۸۵ تا ۹۰ درصد افرادی که ربوده شده و کشته اند، تاتارهای کریمه هستند.”

کریم اوغلو با بیان اینکه روس ها فهمیده اند که هرگز نمی توانند با تاتارها کنار بیایند و بنابراین سیاست “اجبار به رفتن” را شکل داده‌اند، افزود:

“اینبار مثل آن‌چیزی که در سال ۱۹۴۴ با واگن‌های حمل حیوان به سیبری تبعید می‌کردند، نمی‌کنند زیرا در قرن ۲۱ هستیم، اما سیاست اشغال ۱۷۸۳ اعمال می شود، در آن زمان، چنین فشارهایی وجود داشت و اکثریت مردم ما، به ویژه پس از جنگ کریمه، به سرزمین های عثمانی مهاجرت کردند. طبق تخمین های مختلف، ۳ تا ۵ میلیون نفر از مردم کریمه در ترکیه زندگی می کنند.”

کریم اوغلو با اشاره به اینکه روس‌ها تعداد زیادی از مردم روسیه را به کریمه آورده اند، ادامه داد: “بر اساس اظهارات رسمی روس ها، ۲۰۵ هزار نفر آمده‌اند، طبق گفته ما ۶۰۰ هزار نفر، حتی مردم ما در کریمه می‌گویند که نزدیک به ۱ میلیون نفر آمده‌اند. انگار خاک روس ها کافی نیست، ۱۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند اما روستاهای خود را ترک می کنند و به اینجا می آیند.”

کریم اوغلو با بیان اینکه این یک سیاست است، گفت: “حتی اگر روسیه مجبور به ترک کریمه باشد، جمعیت خود را در آنجا بیشتر خواهد کرد. آنها مردم خود را برای به نفوذ در سیاست اوکراین می آورند. ما باید در مورد این موضوع تصمیم لازم را در پارلمان اوکراین بگیریم، به این افراد تابعیت اوکراین اعطا نخواهد شد، این‌ها خلاف قانون هستند. آنها باید به خاطر عبور از مرزهای ما و استقرار در سرزمین ما، مجازات شوند و سپس به وطن خود بازگردند.”

کریم اوغلو با بیان اینکه تحریم های بین المللی موثر است اما کافی نیست، گفت:

“پس از صحبت با ولادیمیر پوتین در مارس ۲۰۱۴، برای جلسه ناتو به بروکسل رفتم. آنها گفتند که تحریم هایی را اعمال می کنند و قطعاً کریمه آزاد خواهد شد. من گفتم، ‘وقتی روس ها در سال ۱۹۷۹ وارد افغانستان شدند، شما تحریم کردید. ما ۱۰ سال منتظر شدیم تا حل شود، آیا دوباره ۱۰ سال صبر خواهیم کرد؟’ آنها نیز گفتند که اکنون زمان بسیار دینامیک است، این مدت طول نمی کشد، اما متاسفانه ۷ سال گذشته است.”

کریم اوغلو با بیان اینکه الحاق غیرقانونی از نظر اقتصادی و اعتبار خسارت زیادی به روسیه وارد کرده است، گفت: “فدراسیون روسیه کم کم در حال تبدیل شدن به کره شمالی بزرگ است. آنها را به هیچ کجا دعوت نمی کنند. جهان درک کرده، اما متأسفانه اقدامات لازم انجام نشده است. برخی از کشورها با روسیه ارتباط دارند؛ مانند گاز و نفت.  برخی از رژیم ها با حمایت روسیه پا برجایند. البته ما انتظار نداشتیم که همه دنیا حمایت کند. در ۲۷ مارس ۲۰۱۴، یک تصمیم صحیح (حمایت از تمامیت ارضی اوکراین) با حضور ۱۰۰ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد.”

کریم اوغلو با بیان اینکه امسال پلتفرم کریمه ابتکاراتی خواهد داشت، گفت: “چند قسمت از اوکراین تحت اشغال است؛ ۲۰ هزار کیلومتر مربع دونباس و ۲۶ هزار کیلومتر مربع کریمه. پلتفرم‌هایی مانند توافق نامه مینسک برای آزادی دونباس وجود دارد، هیچ پیشرفتی حاصل نشده اما هنوز در مورد آن گفتگو می شود.”

کریم اوغلو با یادآوری اینکه روسیه به مذاکرات درباره کریمه باز نیست، افزود:

“وزارت امور خارجه [اوکراین] دعوتنامه ای را به ۱۱۴ کشور ارسال کرد. اتحادیه اروپا، کانادا، انگلیس و ایالات متحده پشتیبانی می کنند. ما در اکتبر سال ۲۰۲۰ با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور [اوکراین] به ترکیه رفتیم و با رئیس جمهور رجب طیب اردوغان دیدار کردیم یک بیانیه صادر شد. ترکیه اعلام کرد که صد در صد از پلت فرم حمایت می‌کند و مشارکت خود را اعلام کرد؛ از این سپاسگزاریم.”

کریم اوغلو، به این نکته تاکید داشت که مسئله کریمه با این پلتفرم در دستور کار قرار خواهد گرفت و اظهار داشت که مبارزات ادامه خواهد یافت، خواه این پلتفرم موفق باشد یا نه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا