جهان

هند به دلیل خشکسالی و امنیت غذایی صادرات گندم را ممنوع کرد

هند تصمیم گرفته است با توجه به بحران ناشی از جنگ دراوکراین و به دلیل «آنچه امنیت غذایی کشور» اعلام شده صادرات گندم را متوقف کند.

مقامات هندی در این راستا بنا دارند با قطع صادرات گندم ضمن کنترل قیمت‌ها و مقابله با تورم مواد غذایی اقدام به حفظ ذخایر داخلی برای پاسخگویی به نیازهای مصرف کنندگان کنند.

این دستورالعمل از سوی دومین کشور تولید کننده گندم در حهان در حالی صادر شده است که هند پیش‌تر برای صادرات ۱۰میلیون تن غلات در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ برنامه ریزی کرده بود. هند بعد از چین بزرگترین تولید کننده گندم دنیاست. هند همچنین پس از چین پرجمعیت ترین کشور دنیا هم هست.

دهلی نو بنا داشت با بهره‌برداری مناسب از اختلال جاری در عرضه گندم ناشی از جنگ در اوکراین دست به سرمایه‌گذاری ویژه در زمینه صادرات بزند و بازارهای جدیدی برای تولیدات خود در اروپا، آفریقا و آسیا بیابد.

حجم بزرگی از این صادرات قرار بود به سایر کشورهای در حال توسعه همچون اندونزی، فیلیپین و تایلند اختصاص داده شود.

برداشت گندم در هند در سال جاری طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود رکورد از خود به جا بگذارد؛ نارندرا مودی، نخست وزیر هند در همین راستا قول داده بود با ارسال گندم به کشورهای وابسته به غلات اوکراین و روسیه به کاهش بحران موجود از این حیث در جهان کمک کند.

این هدف که از پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود اما با توجه به کاهش ذخایر داخلی که بخشی از آن به مسائل اقلیمی و نیز دوره طولانی بیماری کووید۱۹ در این کشور مرتبط می‌شود دستخوش تغییر شد و در نهایت تصمیم دولت برای قطع فوری صادرات گندم را به همراه داشت.

موج گرمای تاریخی در ماه مارس به محصولات تولید شده در هند آسیب زیادی وارد کرد و طبق برآوردها دست کم ۴ درصد بر کاهش حجم برداشت گندم در این کشور تاثیر خواهد گذاشت. این کسری در حالی است که تورم سالانه مواد غذایی در این کشور به ۸.۳ درصد در ماه آوریل رسید.

هند بر این اساس گندم تولیدی در سال جاری را برای مصرف داخلی نگه می‌دارد و هرگونه صادرات این محصول از سوی بخش خصوصی را ممنوع می‌کند.

این در حالی است که دولت هند حق فروش محصول گندم را به کشورهایی که نیاز اساسی و مبرم دارند به رغم ممنوعیت اعمال شده برای خود محفوظ می‌دارد.

مصر و ترکیه که پیش‌تر مشتریان اوکراین بوده‌اند، با توجه به اختلال موجود در صادرات این کشور سفارش‌های ویژه برای خرید محصول گندم به هند داده‌اند؛ سایر کشورهای آفریقایی و خاورمیانه نیز علاقه مند خرید گندم از این هند هستند.

با این حال دهلی نو برای متعادل کردن عرضه و تقاضا هر سال به حدود ۲۵ میلیون تن گندم نیاز دارد تا بتواند برنامه رفاه غذایی گسترده خود را در راستای پاسخگویی به نیازمصرفی بیش از ۸۰ میلیون نفر به خوبی پیش ببرد.

یورونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا