جهان

شمار سربازان کشته‌شده اوکراینی در جنگ با روسیه ۳۱ هزار نفر اعلام شد

هم‌زمان با دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در یک نشست خبری شمار سربازان اوکراینی کشته‌شده در این جنگ را ۳۱ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهور اوکراین رو یک‌شنبه ششم اسفند برای نخستین بار آمار تلفات سربازان اوکراینی را اعلام کرد و گفت که از زمان تهاجم روسیه به این کشور ۳۱ هزار سرباز این کشور کشته شده‌اند.

زلنسکی شمار نیروهای نظامی مجروح یا مفقود‌شده را اعلام نکرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سوم اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نهاد ناظر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین تلفات ۳۰ هزار و ۴۵۷ غیرنظامی را در طول جنگ راستی‌آزمایی کرده است که از این تعداد، ۱۰ هزار و ۵۸۲ نفر کشته و ۱۹ هزار و ۸۷۵ نفر زخمی شده‌اند.

زلنسکی در ادامه سخنان امروز خود پوتین و دولتش را «دروغ‌گو» خواند و گفت که آمار نیروهای نظامی کشته‌شده این کشور در جنگ با روسیه بسیار کمتر از برآوردهای دولت روسیه است.

روسیه پیشتر این آمار را بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده بود.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» اواسط تابستانی که گذشت، به نقل از برخی مقامات آمریکایی که نخواسته بودند نام آنها فاش شود، شمار تلفات نظامی اوکراین را از زمان آغاز جنگ، ۷۰ هزار نفر و شمار مجروحان را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

ولودیمیر زلنسکی آمار غیر نظامیان کشته‌شده پس از تهاجم روسیه را نیز «ده‌ها هزار» نفر اعلام کرد و گفت که تا پایان جنگ آمار دقیقی در این باره در دست نخواهد بود.

روسیه آمار رسمی تلفات نیروهای خود را به‌ندرت اعلام کرده است.

یک گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا در میانه ماه دسامبر ۲۰۲۳ تخمین زده بود که ۳۱۵ هزار نیروی روسیه در جریان تهاجم نظامی این کشور به اوکراین «کشته یا زخمی» شده‌اند.

این تعداد حدود ۸۷ درصد از کل ۳۶۰ هزار نیروی نظامی این کشور است که در آغاز تهاجم نظامی به جبهه‌های جنگ اعزام کرد.

در همین حال سایت خبری غیر دولتی «مدیازونا» که به پوشش اخبار جنگ روسیه و اوکراین می‌پردازد، روز شنبه و در سالروز آغاز تهاجم روسیه به اوکراین شمار مردان روسی که طی جنگ در دو سال اخیر کشته شده‌اند را ۷۵ هزار نفر اعلام کرد.

بر اساس گزارش این سایت در یک تحقیق مشترک با یک رسانه مستقل روسی دیگر به نام «مدوزا» حدود ۱۲۰ نظامی روسیه روزانه در ارتباط با جنگ کشته می‌شوند و نشانه‌ای از کاهش تلفات این کشور در دست نیست.

آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود که بیش از ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، حدود ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین، در سال جاری به نوعی به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند، در حالی که میلیون‌ها پناهنده اوکراینی در خارج از کشور نیز نیازمند کمک هستند.

از سوی دیگر بر اساس تخمین «سازمان بین‌المللی مهاجرت» مستقر در ژنو، در حال حاضر دو میلیون و ۲۰۰ هزار پناهنده اوکراینی در کشورهای همسایه به‌سر می‌برند، در حالی که در مجموع نزدیک به شش و نیم میلیون اوکراینی در سراسر جهان پناهنده هستند.

این سازمان با بیان این ‌که «حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند، خانواده‌ها هنوز از هم جدا هستند و کودکان بی‌خانمان شده‌اند»، از جامعه جهانی خواست تا تلاش‌ها برای کمک به غیرنظامیان اوکراینی آسیب‌دیده از جنگ را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا