ایران

وزارت خارجه ایران فایل صوتی منتسب به ظریف را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش شبکه سی‌بی‌سی نیوز کانادا مبنی بر درز فایل صوتی محمدجواد ظریف را «ناصحیح و بی اعتبار» خواند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش شبکه سی‌بی‌سی نیوز کانادا مبنی بر درز فایل صوتی محمدجواد ظریف را که در آن می‌گوید مقامات ایران حقایق سرنگونی هواپیمای اوکراینی را هرگز فاش نخواهند کرد، «ناصحیح و بی اعتبار» خواند.

سی بی سی نیوز، در گزارشی گفت دولت و نهادهای امنیتی کانادا در حال بررسی یک فایل صوتی هستند که در آن شخصی که از آن بعنوان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران یاد می شود، می‌گوید هواپیمای اوکراینی بطور عمدی سرنگون شده است.

در این باره بخوانید: فایل صوتی ظریف که می‌گوید ایران حقیقت را در باره سرنگونی هواپیمای اوکراینی هرگز فاش نمی‌کند، منتشر شد

محمدجواد ظریف در این فایل صوتی می‌گوید: “دلایلی وجود دارد که آنها هرگز فاش نخواهند شد. زیرا اگر این کار را انجام دهند [سپاه پاسداران] برخی درها به سیستم های دفاعی کشور باز می شود که گفتن آنها به صلاح ملت نخواهد بود.”

اکنون سعید خطیب‌زاده می‌گوید «بسیاری از حرف‌های منتسب به دکتر ظریف از اساس با ادبیات ایشان سازگاری نداشته و ادعای وجود چنین نواری خلاف واقع است.»

گفتنی است که ایران در ابتدا هرگونه دخالت در سرنگونی هواپیما را انکار کرد. سه روز پس از سرنگونی، و در مقابل شواهد ماهواره ای که منتشر شد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعتراف کرد که سپاه “ناخواسته” هواپیما را سرنگون کرده است. وی خطای انسانی را دخیل دانست و گفت، سپاه پس از حمله پهپادهای آمریکایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق شد، هواپیمای مسافربری اوکراین را به عنوان هدف خصمانه اشتباه گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا