جهانسلامتی و زندگی

پانزده برابر خطرناکتر از دلتا؛ سویه اومیکرون جهان را تهدید می کند

سازمان جهانی بهداشت سویه جدیدی از کروناویروس را شناسایی کرده و نام آن را اومیکرون، پانزدهمین حرف الفبای یونانی گذاشته است.

سازمان جهانی بهداشت گفت این سویه، که قبلاً به عنوان نوع «B.1.1.529» شناخته می شد، برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و “برخی از آنها تعدادی جهش دارند که نگران کننده است.”

علائم اولیه حاکی از آن است که احتمال ابتلای مجدد این نوع از ویروس کرونا نسبت به سایرین بیشتر است: “این نوع با سرعت بیشتری نسبت به شیوع های قبلی شناسایی شده است و بنابراین تصور می شود که در گسترش آن برتری دارد.”

اولین مورد اومیکرون در اروپا در بلژیک به ثبت رسیده است. در بلژیک، این سویه در یک فرد واکسینه نشده که از خارج کشور آمده بود، یافت شد. نسخه B.1.1.529 هنوز در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هنگ کنگ و اسرائیل با نرخ عفونت نسبتا پایین یافت می شود. با این حال، در هنگ کنگ، فردی که ناقل ویروس تشخیص داده شد، به طور کامل واکسینه شده بود.

اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورها، از جمله بریتانیا، تمام پروازهای آفریقای جنوبی و پنج کشور آفریقایی دیگر – نامیبیا، لسوتو، بوتسوانا، اسواتینی و زیمبابوه – را تا ساعت ۴ صبح روز یکشنبه به حالت تعلیق درآورده‌اند. پس از آن اتباع بریتانیایی که وارد این کشور می شوند به مدت ۱۰ روز در هتل های اختصاص داده شده توسط دولت قرنطینه می شوند و افراد غیر شهروند این کشورها به هیچ وجه اجازه ورود به بریتانیا را نخواهند داشت.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا گفت که تعداد مبتلایان در آفریقای جنوبی در دو هفته گذشته چهار برابر شده است. با این حال، اکنون به سختی می توان گفت که این افزایش به دلیل سویه جدید است. در هفته های اخیر روزانه بیش از ۲۰۰ مورد ابتلا در آفریقای جنوبی گزارش شده است که تعداد کل مبتلایان را به ۲۵۶۵ نفر رسانده است. خاطرنشان می شود که نوع جدید کرونا دارای علائم سویه های آلفا، بتا و دلتا است، اما هنوز مشخص نیست که آیا باعث بیماری جدی تری می شود یا خیر.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، ۹۰ درصد از عفونت های جدید در آفریقای جنوبی توسط اومیکرون ایجاد می شود، به این معنی که می تواند مسری تر از نوع دلتا باشد. نگران کننده نه تنها گسترش سریع اومیکرون، بلکه ساختار ژنتیکی آن است. دانشمندان می گویند این نوع ویروس “بی نظیر” و “بسیار غیر معمول” است.

برای مقایسه، گفته می شود که واریانت دلتا که در حال حاضر در جهان بیداد می کند، دارای ۲ جهش در تاج است، در حالی که واریانت جدید دارای ۳۰ جهش است. دانشمندان می گویند که از نظر تئوری، این نوع به احتمال زیاد در فردی که سیستم ایمنی او برای اولین بار کار نمی کند، جهش یافته است. وقتی سیستم ایمنی کار نمی کند، ویروس از بدن خارج نمی شود و در آنجا باقی می ماند و جهش های جدیدی ایجاد می کند. تعداد زیاد جهش‌ها نگرانی‌هایی را در مورد اثربخشی واکسن‌های موجود علیه این نوع ایجاد می‌کند.

اما خبر خوب این است که دانشمندان جهان اکنون آمادگی بیشتری برای حملات جدید ویروس کرونا دارند. در واقع موضوع «ویرایش» واکسن موجود مطابق با نسخه جدید است. شرکت داروسازی نواواکس آمریکا روز جمعه ۵ آذر اعلام کرد که در حال حاضر توسعه یک واکسن علیه نوع جدید را آغاز کرده است. این شرکت اعلام کرد که آزمایش این واکسن تا چند هفته دیگر آغاز خواهد شد.

واکسن نواواکس شامل یک نسخه “زنده” از تاج ویروس است. اگرچه چنین واکسن هایی در انسان بیماری ایجاد نمی کنند، اما سیستم ایمنی را فعال می کنند. آزمایش‌های این واکسن هنوز آغاز نشده است، ولی اندونزی و فیلیپین اجازه استفاده اضطراری از این واکسن را داده‌اند. شرکت‌های آلمانی بیو‌ان‌تک و همچنین جانسون اند جانسون از ساخت واکسنی علیه این سویه خبر داده‌اند. انتظار می‌رود واکسن‌های آنها ظرف ۱۰۰ روز تولید شود.

در همین حال، اکثر کشورهای اروپایی پروازهای خود به آفریقا را که اومیکرون برای اولین بار در آنجا ثبت شده، متوقف می کنند. کارشناسان پیش بینی می کنند که نوع جدید ویروس کرونا به ترافیک هوایی بین المللی آسیب جدی وارد می کند و ۹۰ درصد پروازها را لغو می کند.

از سوی دیگر قیمت نفت ظرف همین ساعات اخیر ۸ درصد کاهش یافت و هر سه شاخص عمده سهام بازار نیویورک قرمز شدند. بازار رمز ارزها نیر شاهد افت عمده بوده و فقط بازار طلا رشد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا