جهانسلامتی و زندگی

چرا سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا ویروس فرو می‌پاشد؟

طبق داده ها، در حدود ۸۲ درصد از موارد، کووید-۱۹ باعث علائم خفیف تر می شود، در حالی که بقیه موارد شدید یا بحرانی هستند.

کووید-۱۹ برای اکثر بیماران در ریه شروع و پایان می یابد. زیرا مانند آنفولانزا، کرونا ویروس ها نیز بیماری تنفسی هستند. پس از شیوع ویروس سارس، سازمان بهداشت جهانی گزارش داد كه این بیماری به طور معمول در ۳ مرحله به ریه ها حمله می كند: تکثیر ویروسی، بیش فعالی در سیستم ایمنی و تخریب ریوی.

به طور مشابه، طبق داده ها، در حدود ۸۲ درصد موارد کووید-۱۹ باعث علائم خفیف تر می شود، در حالی که بقیه موارد شدید یا بحرانی هستند. به نظر می رسد کرونا ویروس جدید اثرات دیگر سارس را دنبال می کند.

در روزهای ابتدایی عفونت، ویروس جدید کرونا به سرعت سلولهای ریه را اشغال می کند. این سلولهای ریه به دو طبقه تقسیم می شوند. سلولهای تشکیل دهنده مخاط و سلولهای شبیه مو به نام مژه ها. سلولهای مخاطی در محافظت از بافت ریه از عوامل بیماری زا و خشک کردن اندام تنفسی کمک می کنند. از طرف دیگر سلولهای مژه‌ای (سیلیا) باقی مانده هایی مانند گرده یا ویروسهای اطراف مخاط را از بین می برند.

سپس مرحله دوم، سیستم ایمنی بدن مداخله می کند. در صورت وجود مهاجم ویروسی، بدن ما با پر کردن ریه‌ها با سلول های ایمنی بدن برای از بین بردن آسیب و ترمیم بافت ریه، اقدامات لازم برای مبارزه با این بیماری را انجام می دهد. اما گاهی اوقات سیستم ایمنی از کنترل خارج می شود و این سلول ها همه چیز را از جمله بافت های سالم ریه را می کشند.

در مرحله سوم، آسیب ریه همچنان ادامه دارد و می تواند منجر به آسیب تنفسی شود. حتی اگر مرگ اتفاق هم نیفتد، برخی از بیماران با آسیب دائمی ریه روبرو می‌شوند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس سارس با باز كردن سوراخ در ریه ها، ظاهری شبیه به لانه زنبوری ایجاد می كند و این ضایعات در مبتلایان به كروناویروس جدید نیز مشاهده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا