آذربایجانایران

ابراز ناامیدی از احیای دریاچه ارومیه؛ نماینده مجلس: با «برنامه‌های تخیلی» امیدی نیست

عضو هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید هیچ ظرفیت آبی در منطقه برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد و با برنامه‌های تخیلی امیدی به احیای دریاچه نیست.

علی علیزاده در گفتگو با «شبکه شرق» تصریح کرد: «انتقال آب از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین پروژه‌های احیای این دریاچه است که از دولت قبل دنبال می‌شد و اگر در اوج ظرفیت یعنی ۶۰۰ میلیون مترمکعب انتقال آب، راه اندازی می‌شد امیدی به احیای دریاچه بود، اما در حال حاضر این پروژه فقط با ۳۰۰ میلیون متر‌مکعب در حال انجام است.»

نماینده مراغه و عجب‌شیر در مجلس با بیان اینکه نیاز دریاچه ارومیه بیش از اعداد و ارقام اعلامی است، افزود: «در حال حاضر سالانه حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه تبخیر می‌شود و با تبدیل کشاورزی آذربایجان غربی به کشت آبی و معادل سازی، بالای ۲ میلیارد متر مکعب هم مصرف آب افزایش یافته که با تمام این تفاسیر نمی‌توان با ۳۰۰ میلیون متر مکعب دریاچه را احیا کرد.»

او تنها راه نجات دریاچه ارومیه را اجرای طرح‌های انتقال آب از حوزه‌های دریای خزر و خلیج فارس و دریاچه وان ترکیه دانست و تصریح کرد که در غیر این صورت باید فاتحه دریاچه ارومیه را کامل بخوانیم.

«کانی سیب» نام تونلی است که، قرار است برای احیای دریاچه ارومیه، آب را از رودخانه زاب و سد کانی‌سیب به دریاچه منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، برای ساخت این تونل که ۶ ماه پیش به بهره‌برداری رسیده است بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

در پژوهشی که اخیرا دیده‌بان ایران بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، آمده است: حجم دریاچه ارومیه به پایین‌ترین مقدار خود در یک دهه گذشته رسیده و حتی از سال ۹۴ هم کمتر است.

کارشناسان ضمن هشدار نسبت به خطر خشک‌شدگی کامل دریاچه ارومیه در سال جاری می‌گویند در صورت این اتفاق، استانهای شمالغرب کشور با توفان نمک مواجه و جمعیت زیادی از ساکنین این استانها مجبور به کوچ خواهند شد.

در همین ارتباط، روزبه اسکندری، کارشناس حوزه آب، پیشتر به صدای آمریکا گفته بود: «برخلاف ادعای دولت رئیسی در موفقیت‌آمیز بودن روند احیا و نجات دریاچه ارومیه، تراز امروز دریاچه و اختلاف آن با تراز اکولوژیک نشان می‌دهد که این دریاچه در سال جاری به طور کامل خشک خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا