آذربایجاناجتماعیایرانجهانسیاست

کمپین امضای سازمان عفو بین‌الملل شعبه ترکیه برای آزادی عباس لسانی

سازمان عفو بین‌الملل شعبه ترکیه با راه‌اندازی یک کمپین امضا از همه انسان‌های آزادی‌خواه خواست تا با شرکت در این کمپین از رییس قوه قضاییه ایران خواستار آزادی عباس لسانی شوند.

سازمان عفو بین‌الملل شعبه ترکیه با راه‌اندازی یک کمپین امضا از همه انسان‌های آزادی‌خواه خواست تا با شرکت در این کمپین از رییس قوه قضاییه ایران خواستار آزادی عباس لسانی شوند.

لینک امضاء: کلیک کنید!

سازمان عفو بین‌الملل در باره افزایش حکم عباس لسانی به ۱۵ سال زندان می‌گوید: «عباس لسانی، فعال ترك آذربایجانی که به صورت خودسرانه در زندان اردبیل در استان اردبیل محبوس است، در پی دادرسی به شدت نا عادلانه توسط دادگاه تجدیدنظر به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است. ریاست دادگاه تجدیدنظر به عهده قاضی‌ای بوده که در مقام قبلی خود به عنوان دادستان، وظیفه طرح اتهام علیه عباس لسانی را بر عهده داشته است. در تیر ماه ۱۳۹۹، دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وي را رد کر ده است.»

اطلاعات تکمیلی

عباس لسانی ده‌ها سال از عمر خود را به دفاع از حقوق ترک های آذربایجان اختصاص داده است و به همین دلیل بارها دستگیر شده است. چاپ تقویم به زبان ترکی آذربایجانی، شرکت در گردهمایی های فرهنگی برگزار شده در روز جهانی زبان مادری و مراسم گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات مسالمت آمیز ترک های آذربایجانی که در ماه مه ۲۰۰۶ (خرداد ۱۳۸۵) برگزار شد و نیروهای امنیتی از قوه قهریه از جمله گاز اشک آور و گلوله های واقعی استفاده کردند، از جمله دلایل دستگیری های قبلی وی بود. وی بارها با محاکمه و محکومیت های ناعادلانه به جرم اقدام علیه امنیت ملی در ارتباط با فعالیت‌هایش روبرو بوده است.

عباس لسانی هنگامی که به اتهامات مربوط به فعالیت‌های خود به شعبه دوم دادگاه انقلاب در تبریز فرا خوانده شد، توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات بازداشت شد. پس از دستگیری، خانواده وی در محدوده‌ای به وسعت صدها کیلومتر ما بین تبریز و اردبیل به دادسراها، دادگاه های انقلاب، کلانتری ها، زندان ها مراجعه کردند تا از سرنوشت وی مطلع شوند اما آنها نتوانستند از مقامات اطلاعاتی کسب کنند. در هفته ششم بازداشت، دادستانی اردبیل به خانواده وی اطلاع داد که لسانی در بازداشتگاهی در اردبیل نگهداری می شود اما از برقراری ارتباط خانواده با لسانی تا دو هفته دیگر ممانعت شد. پس از آن، همسر لسانی در حضور مقامات امنیتی توانسته بود وی را ملاقات کند . مقامات همچنین در این دیدار از همسر عباس لسانی نیز بازجویی کردند.

دادگاه عباس لسانی، که در شعبه اول دادگاه انقلاب در اردبیل از ۱۰ ژوئن تا ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹ برگزار شد، بر خلاف اصول دادرسی عادلانه است. لسانی تا پایان مرحله رسیدگی به پرونده خود به وكیل دسترسی نداشته است. بنابراین وی بدون حق وكالت قانونی بارها مورد بازجویی قرار گرفت. در حکمی که توسط عفو بین الملل مورد بررسی قرار گرفته دادگاه اقدامات مسالمت آمیز را که تحت حق آزادی بیان، تجمع و اجتماعات قانونی افراد به حساب می‌آیند، به عنوان “شواهد” ارائه داده است. اینها شامل برگزاری جلسات در خانه، شرکت در اجتماعات فرهنگی، سخنرانی، از جمله در اعتراضاتی که در شهرهای آذربایجان در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد و مصاحبه با رسانه های خارجی می‌باشد. دادگاه در رای خود، لسانی را به برقراری ارتباط با تشکیلات گاماج (جبهه آزادیبخش ملی آذربایجان جنوبی)، كه در خارج از ایران فعالیت می كند و اخبار جهانی و منطقه ای را از طریق اینترنت منتشر می كند، و ایجاد “شعبه داخل ایران” گاماج متهم كرد. لسانی بارها این اتهامات را رد کرده است. دادگاه فعالیت های حقوق بشری عباس لسانی را “به اصطلاح فعالیت مدنی” توصیف کرده و “سخنرانی ها، مصاحبه ها و گفتگوهای وی” و ادعای رابطه وی با گاماج را به عنوان مدرکی برای جرایم علیه امنیت ملی ارائه داده است.

طبق قوانین بین المللی به حق دادرسی عادلانه در مرحله تجدیدنظر که بخشی از دادرسی کیفری است نیز باید احترام گذاشته شود. حق دادرسی عادلانه شامل فراهم نمودن زمان و شرایط لازم برای تجدیدنظر خواهی، حق دسترسی به وكیل مدافع و ایجاد یك دادگاه صالح، مستقل و بی طرف است. دادگاه عالی که به دنبال بررسی عادلانه است نیز باید صالح، مستقل و بی طرف باشد. اگر در این دادگاه قاضی‌ای وجود دارد که قبلاً به عنوان دادستان در دادگاه بدوی حضور داشته است -مانند پرونده عباس لسانی- استقلال فرجام خواهی از بین می‌رود.

در هفته های اخیر فعالان در ایران به دلیل شرکت در تظاهرات توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. برخی از بازداشت شدگان با اتهامات کذایی امنیتی از جمله “توهین به رهبری” و “برهم زدن نظم عمومی” روبرو شدند. از میان دستگیر شدگان می توان به علی خیرجو، عسگر اکبرزاده، میثم جولانی، محمد جولانی، مرتضی پروین، مصطفی پروین و سجاد جولانی اشاره کرد که نابینا است. براساس اطلاعات به دست آمده توسط عفو بین الملل، سجاد جولانی و چند فعال دیگر در جریان بازداشت توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. علاوه بر این، صدها فعال آذربایجانی در جریان اعتراضات در استان های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در اکتبر سال ۲۰۲۰ دستگیر شدند. در درگیری آذربایجان و ارمنستان در اواخر سپتامبر، فعالان حامی آذربایجان مقامات ایرانی را به حمایت از ارمنستان متهم کرده و اعتراض کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا