ایران

انتشار نامه رئیس ساترا به رئیس صداوسیما؛ تشدید اقدامات تنبیهی علیه شبکه‌های نمایش خانگی

تصویر نامه‌ای که از رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به رئیس صداوسیما منتشر شده، نشان می‌دهد اقدامات تنبیهی و محدودیت‌زای حکومت علیه پلتفرم‌های نمایش خانگی تشدید شده است.

اختلاف‌ها بر سر موضوع تشدید نظارت و محدودیت علیه پلتفرم‌های نمایش خانگی در ماه‌های اخیر بیشتر شده است.

سعید مقیسه، رئیس ساترا، در نامه‌ای به تاریخ ۲۱ تیر ماه به پیمان جبلی نوشت که سازمان تحت مدیریتش اقداماتی را برای «برخورد بازدارنده با تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» و «خصوصا پلتفرم‌های مؤثر» انجام داده است.

از جمله اقدامات مورد اشاره این مقام دولت ارسال نامه «اتمام حجت» به پلتفرم‌های نمایش صوت و تصویر و دادن «ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای» به آن‌ها برای پیروی از قوانین و مقررات مد نظر ساترا است.

همچنین نامه «تعلیق مجوز» در پی عدم رعایت مقررات از جمله این اقدامات ساترا عنوان شده است.

رئیس ساترا تهدید به شکایت قضایی در دادسرای فرهنگ و رسانه‌ را از جمله اقداماتش ذکر کرده و به درخواست همکاری از دستگاه‌های دولتی برای اعمال اقدامات محدودکننده نیز اشاره کرده است.

در واکنش به این نامه اما رئیس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما نسبت به تعطیلی پلتفرم‌های نمایش خانگی هشدار داد.

مجتبی توانگر نامه رئیس ساترا برای تعطیلی پلتفرم‌های نمایش خانگی را آب ریختن به آسیاب دشمن خواند

جبلی علیه پلتفرم‌ها: سریال‌ها مستهجن هستند

دخالت و نظارت‌های سازمان زیرمجموعه صداوسیما بر محتوای فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیش از پیش تشدید شده است.

پیش از این نیز پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، در سخنانی علیه سریال‌های نمایش خانگی، برخی از آن‌ها را «مستهجن» خوانده و گفته بود: «هیچ کدام از شما حاضر نخواهید شد همراه خانواده پای یکی از قسمت‌های سریال نمایش خانگی که الان در حال پخش است، بنشینید.»

واکنش اهالی سینما؛ ریزش مخاطبان صداوسیما

سیاست‌های صداوسیما برای افزایش نظارت و محدودیت بر محصولات شبکه‌‌های نمایش خانگی با واکنش کارگردانان و اهالی سینما مواجه بوده است.

مصطفی کیایی، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، با انتقاد از سخنان پیمان جبلی،‌ در متنی خطاب به او نوشته است: «لطفا یک نگاه به ریختن روزانه آمار مخاطبان بیندازید و دست از سر مردم بردارید.»

تلاش صداوسیما برای افزایش نظارت‌ها، به عقیده برخی کارشناسان و رسانه‌ها به دلیل رقابت محتواهایی این پلتفرم‌ها با صداوسیما و کاهش مخاطبان رسانه حکومتی جمهوری اسلامی است.

پیش از این کارزارهایی هم با چندین هزار امضا تهیه شده که امضاکنندگانشان خواستار بازگشت اعمال نظارت بر شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد شده‌‌اند.

سابقه دخالت‌های ساترا در نمایش‌ها

ساترا محدودیت‌های اعمالی بر محتواهای صوتی و تصویری پلتفرم‌ها را بر اساس سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حکومت دنبال می‌کند.

در یک مورد، این سازمان در پی اخبار افزایش فرار سرمایه ایرانی‌ها به ترکیه، طی ابلاغیه‌ای به رسانه‌ها، پخش تبلیغات مربوط به خرید ملک در خارج از ایران را ممنوع کرد.

در مواردی دیگر نیز قسمت‌هایی از سریال‌های در حال پخش در شبکه نمایش خانگی متوقف یا حتی سانسور شده‌اند. سریال «زخم کاری» از جمله این سریال‌ها بود که یک قسمت آن در پی فشار ساترا پخش نشد و با تغییر مواجه شد.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، اجازه پخش برنامه ویژه علی کریمی، ستاره فوتبال ایران، درباره انتخابات فدراسیون فوتبال در شبکه نمایش خانگی را نیز نداد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا